موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

علائم تجاری بویایی | موسسه پلکان

علامت تجاری
علائم تجاری بویایی

 

علائم تجاری بویایی


علائم تجاری، معرف کالا یا خدماتیاند که صاحبان آن با به کارگیری آن علامت در صددند کالا یا خدمات خود را از کالا یا خدمات سایر رقبا متمایز کنند. این علائم تاکنون عمدتا شامل گستره ای از علائم سنتی مانند علائم بصری بوده اند. لیکن در دو دهه اخیر علائم بویایی نیز پا به عرصه ی ظهور گذاشته اند. علامت تجاری بویایی، یک نشانگر مبدا خیلی قوی است. این ویژگی در این علائم باعث شده است که تولید کنندگان تمایل بیشتری به استفاده از این علائم برای متمایز کردن کالا یا خدمات خود از سایر رقبا نشان دهند. لیکن حمایت نکردن از این علائم راه را برای سو استفاده سایر رقبا باز گذاشته است. از این رو، حمایت قانونی از این علائم تجاری توجیه دارد.
قدمت به کار گیری علائم تجاری به بیش از دو هزار سال قبل باز میگردد. علائم تجاری تا پیش از قرن بیستم، اغلب شکل و قدمت یکسان و عمدتا بصری داشتند. در اکثر قوانین ملی و معاهدات بین المللی پذیرفته شده بود که هر علامت یا ترکیبی از علائم نشان دهنده تمایز میان یک کالا از کالاهای مشابه میتواند یک علامت تجاری محسوب شود.
این علامت می تواند یک یا ترکیبی از کلمات، حروف، اعداد، اشکال، طرحها، اسامی،امضا، عناوین، تصاویر، رنگ ها باشد. از اواخر نیمه دوم قرن بیستم، در شکل و نوع علائم تجاری، تحولی شگرف صورت پذیرد و علائم جدیدی مانند علائم بویایی ایجاد شد. تولید کنندگان کالا و عرضه کنندگان خدمات اصیل می توانند این علائم را ایجاد و از آن ها بهره برداری کنند، سواستفاده کنندگان از این علائم نوظهور نیز میتوانند برای جا زدن کالای تقلبی به عنوان کالای اصلی این علائم بویایی را به کار گیرند.
علامت بویایی یا شمی علامتی است که از طریق حس شامه یا بویایی، کالایی معرفی و عرضه شود و آن را از کالای مشابه متمایز گرداند. امروزه مواد غذایی با طعم های مختلف برای فروش وارد بازار می شود به طور مثال پنیر با طعم زیره یا فرآورده های گوشتی با طعم سیر و همچنین تولید مرغ با طعم جعفری و نظایر آن ممکن است در معرض دادو ستد قرار گیرد که در این صورت مشتری از طریق حس شامه خود میتواند محصول با طعم خاصی را از محصولات مشابه تمیز داده و بهترین آن ها را جهت مصرف انتخاب و خریداری کند.
حال این مسئله قابل طرح است که اینگونه علائم چگونه قابل ثبت است ؟ به نظر میرسد همانند علائم صوتی میتوان در اظهارنامه درخواست ثبت علامت بویایی، عنوان:« علامت بویایی یا ذکر طعم خاص» را درج کرد و با این مشخصات هر علامت بویایی را به ثبت رساند.
در حقوق ایران ثبت چنین علامتی همانند علامت صوتی، مقدور نیست و در قانون مالکیت فکری و صنعتی فرانسه نیز چنین علائمی پیش بینی نشده و انیستیتوی ملی مالکیت صنعتی فرانسه تاکنون چنی علامتی را به ثبت نرسانده است هرچند از نظر تئوری مورد توجه قرار گرفته است. 
به نظر می رسد همان طور که در تبلیغات برای معرفی محصولات با طعم یا بوی مطلوب آنان سوق میدهد. ثبت علائم بویایی با استفاده از عکس یا طرح ماده مولد بوی معین مثل شکل پیاز و امثال آن امکان پذیر است.  

 

 

نوشته شده توسط مدیریت سایت در تاریخ دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴