موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

برند و علامت تجاری نایکی (محصولات ورزشی نایک) | موسسه پلکان

نام تجاری

برندهای معروف

مارک تجاری
لوگو

 

برند و علامت تجاری نایکی (محصولات ورزشی نایک)


به طور حتم تا کنون نام تجاری محصولات ورزشی نایکی و یا به اختصار نایک را شنیده ایم. در این بخش از برندهای معروف قصد داریم به تاریخچه ی ظهور برند نایک بپردازیم:
شرکت نایکی
شرکت نایکی در سال 1964 توسط دو تن از اعضای تیمِ دُوِ دانشگاه اورگان آمریکا، فلیپ نایت و مربیش بیل باور من ایجاد شد. حوزه فعالیت این شرکت طراحی و تولید کفش، لباس و لوازم ورزشی می‌باشد. حوزه فعالیت این شرکت طراحی و تولید کفش، لباس و لوازم ورزشی می باشد. فروش شرکت نایکی در سال 2008 بالغ بر 6/18 میلیارد دلار بوده است، در این سال 30200 نفر در سراسر جهان به طور مستقیم برای شرکت فوق کار می کرده اند. دفتر مرکزی این شرکت در ایالت اوگان آمریکا واقع است. این شرکت پرچمدار کفش و لوازم ورزشی در جهان است.

 
تاریخچه ظهور علامت تجاری نایکی

شرکت در سال 1964 میلادی با نام ورزشی « ریبون آبی» تاسیس شد در سال 1978 به نایکی تغییرنام داد. شرکت ام جدید خود را از نام «الهه پیروزی» که در اساطیر یونانی از آن یاد شده، گرفته است. شرکت در ابتدا توزی کننده کفش های ورزشی یک شرکت ژاپنی به نام «اونیتسوکا تایگر» در آمریکا بود. نایت در ابتدا فروش خود را با استفاده از صندوق عقب ماشینش انجام می‌داد.
در ابتدای دهه 1960 فلیپ نایت مدرک کارشناسی ارشد اجرائی خود را از دانشگاه استنفورد گرفت. نایت در ترم آخر پروژه ای درسی داشت که قرار بود کسب و کار کوچکی را ابداع کرده و برای آن «طرح کسب و کار» تهیه و ارائه نماید، او بر اساس ایده و خواست مربی خود باورمن، که ضرورت وجود کفش های دو با کیفیت بالا و قیمت پایین را مطرح میکرد ، پروژه اش را مبتنی بر تولید کفش های با کیفیت بالا و قیمت پایین که می توانست در ژاپن تولید و به آمریکا حمل شود، تنظیم و ارائه نمود. در سال 1963 نایت به علت علاقه زیاد به سفر با یک تور گردشگری به ژاپن رفت و به دنبال راهی برای شروع زندگی حرفه ایش بود. او در این سفر بصورت غیر منتظره ای تصمیم به مذاکره با یک تولید کننده کفش های ورزشی در ژاپن که شعبه فرعی شرکت اونیتسوکا بود گرفت. او در مذاکره خودش را به عنوان نماینده یک توزیع کننده آمریکایی که علاقه مند به توزیع کفش های با مارک ببر (tiger) بود معرفی کرد و نام توزیع کننده راه به نام آنچه در ذهنش بود «لوازم ورزشی ریبون آبی» معرفی کرد. به دنبال این سفر نایت اولین سفارش خود را به شرکت اونیتسوکا داد. 
تا سال 1964 نایت 8000 دلار از کفش های تایگر را وارد کرد و فروخت، در ادامه نایت یک مدیر فروش تمام وقت را استخدام کرد. با افزایش فروش به میزان 270 میلیون دلار در پایان دهه 1970، نایت نام نایکی و
مارک تجاری پر مانند خود را ابداع و انتخاب نمود. 


برند و علامت تجاری نایکی 
برند و علامت تجاری نایکی یک طرح گرافیکی است که توسط کارولین دیویدسون، دانشجوی رشته تبلیغات دانشگاه ایالتی پورتلند آمریکا در سال 1971 طراحی شد. این علامت به صورت یک چک مارک (علامت کنترل) گرد شده است که اشاره به بال الهه پیروزی یونان دارد. نایت از دیوید سون که به صورت پاره وقت با او همکاری میکرد خواست تا لگویی برای او طراحی کند که بتواند در کنار (بدنه) کفش های ورزشی قرار گیرد، او این نشان واره (لوگو) را پیشنهاد کرد و در ازای آن 35 دلار دریافت کرد. در تابستان سال 1972 اولین کفش با نشان واره فوق تولید و معرفی شد. 

 

ثبت برند، ثبت علامت تجاری


نایکی در سال 1988 شعار به ذهن ماندنی «Just do it» را به عنوان یکی از قابل تشخیص ترین و موفق ترین شعار تبلیغاتی مطرح کرد. نایکی از یک شبکه خرده فروشی گسترده در سطح جهان برخوردار است، بیش از 700 فروشگاه در اطراف و اکناف جهان که با آنها قرارداد دارد، محصولات نایکی عرضه می کنند. این شرکت در 45 کشور خارج از آمریکا دفتر دارد. 

 

نوشته شده توسط مدیریت سایت در تاریخ پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴
دیدگاه خود را بنویسید :
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیکی :
دیدگاه شما :