موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

علامت تجاری مناسب(1) | موسسه پلکان

علامت تجاری

علامت تجاری

علامت تجاری
علائم تجاری
علامت تجاری
علامت تجاری مناسب(1)

 

علامت تجاری مناسب(1)

 

انتخاب یا پدید آوردن یک علامت تجاری مناسب گامی مهم و حیاتی است و عنصری مهم برای استراتژی بازاریابی کسب و کار محسوب می‌گردد. در اینکه علائم تجاری مناسب برای کسب و کار چه نوع علائمی هستند، در نظام حقوقی کشورها قوانین و مقررات قاطع و غیر قابل تردیدی وجود ندارد و اصولا توجه به موارد زیر می تواند در انتخاب یک علامت مناسب مفید باشد:
1-    انتخاب کلمات ساخته شده یا تخیلی به عنوان علامت از آنجائیکه حمایت از آنها آسان است و دارای صفت مشخصه هستند، اصلح به نظر می‌رسد. البته انتخاب کلمات یاد شده از سوی دیگر می‌تواند دارای ایراد مضار باشد زیرا مصرف کنندگان به زحمت می‌توانند آن‌ها را به خاطر بسپارندو این امر باعث می گردد که صاحب علامت هزینه های زیادی را برای تبلیغ و معرفی و شناساندن آن متحمل شود. کلمات ساخته شده یا تخیلی کلماتی هستند که فاقد معنای واقعی یا ذاتی می باشند مانند
علامت تجاری کداک که برای شرکت اِیست من کداک ثبت شده است. 
2-    علائم اختیاری و خود ساز: کلمات دارای معنا هستند لیکن معنای آن‌ها به محصولی که آن را معرفی و تبلیغ می‌کند ارتباطی ندارد. این نوع علائم تجاری هم اگرچه به راحتی قابل حمایت هستند اما مصون از ایراد و مضار نخواهند بود زیرا مانند علائم قبلی برای ایجاد ارتباط بین علامت و محصول در ذهن مصرف
کننده، صاحب علامت باید هزینه های گزافی را متحمل گردد مانند استفاده از علامت تجاری فیل برای فروش تلفن های همراه یا استفاده از علامت تجاری سیب برای کامپیوتر و تلفن همراه.
3-    علائم دلالت کننده که به یک یا چند ویژگی محصول اشاره و دلالت میکنند از جمله مزایای مهم این نوع علائم این است که با توجه به ارتباط نزدیکی که با کالا یا محصول مربوط دارند در واقع به عنوان نوعی تبلیغ عمل می کنند. خطر و ریسک این نوع علائم نیز این است که به نظر برخی از کشورها یک علامت دلالت کننده ممکن است بیش از حد معمول و متعارف محصول مربوط را توصیف کند و با خطر عدم موافقت ادارات ثبت علائم برای ثبت مواجه گردد. به عنوان مثال علامت تجاری سانی برای فروش بخاری برقی به این واقعیت اشاره دارد که محصول مذکور به منظور ساطع کردن حرارت و گرم نگه داشتن خانه تهیه شده است. 
البته همانطور که گفتیم انتخاب این نوع علامت تجاری ممکن است به لحاظ توصیفی بودن و در نتیجه کاهش قدرت تمیز دهندگی کالاها یا خدمات، مواجه با عدم پذیرش درخواست ثبت از سوی ادارات ثبت علائم قرار گیرد. 
4-    یکی دیگر از نکات مهمی که در انتخاب علامت باید دقت کرد این است که علامت انتخابی نباید تقلید
علامت تجاری دیگران بویژه علامت تجاری مشهور باشد و در نتیجه موجب گمراهی عموم گردد. به عنوان مثال علامت تجاری اِیزی ویر علامت تجاری است که برای پوشاک جوانان ثبت شده است. بنابراین اگر شخصی بخواهد علامت تجاری اِیزی وار را برای فروش محصولاتی که عین یا مشابه محصولات پوشاک است به ثبت برساند مسلم است که با پاسخ منفی مواجه خواهد بود زیرا علامت اخیر با علامت دیگری که قبلا بهثبت رسیده است مشابه استو در نتیجه به ثبت نخواهد رسید. این اقدام در رابطه با علامت تجاری مشهور با ریسک بیشتری مواجه است زیرا همانطور که میدانیم علامت تجاری مشهور می تواند از ثبت علامت معارض حتی در طبقات و کالاهای غیر مرتبط نیز جلوگیری کند. 

مطالب مرتبط :


نوشته شده توسط مدیریت سایت در تاریخ سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴