موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

آگاهی از برند | موسسه پلکان

علامت تجاری
آگاهی از برند

 

آگاهی از برند

 

آگاهی از برند شامل عملکرد برند بر اساس دو شاخص شناسایی برند و یاد آوری برند است. شناسایی برند به مفهوم توانایی مصرف کننده در تایید مواجهه ی قبلی با برند در شرایطی است که نشانه یا راهنمایی در زمینه ی آن برند به وی ارائه شود. به بیان دیگر، زمانی که این فرد به فروشگاه می رود آیا قادر است برندی را که قبلا با آن مواجه شده است، باز بشناسد؟

 

ثبت برند - اداره مالکیت صنعتی

 

یادآوری برند عبارت است از توانایی مصرف کننده در فراخوانی اطلاعات مربوط به برند در حافظه ی خود در شرایطی که رده ی محصول و نیاز های قابل ارضا توسط آن یا موقعیت خرید یا استفاده، خود به عنوان اشاره یا راهنمایی در انتخاب برای وی مطرح شود. به بیان دیگر، یادآوری غلات صبحانه Kellogg`s به توانایی مصرف کننده در به خاطر آوردن این برند هنگام فکر کردن به غلات صبحانه، اسنک ها یا هرچیز دیگری وابسته است که برای خوردن در وعده صبحانه نیاز دارد. این یادآوری میتواند در فروشگاه، خانه یا هرچیز دیگری – وقتی به خوراکی ها فکر میکند- رخ دهد.

اگرتحقیقات شرکت نشان دهند که بسیاری از تصمیمات مصرف کننده در لحظه ی خرید اتخاذ می شوند- یعنی در جایی که برند، لوگو، بسته بندی و ... به صورت فیزیکی در برابر چشمان وی قرار دارد- در این حالت شناسایی برند نقش بسیار مهمی دارد. اما اگر تصمیم گیری های مصرف کننده اغلب با بررسی قبلی و خارج از زمان و مکان خرید اتخاذ شود، یادآوری نقش پررنگی دارد. بنابراین،افزایش سطح یادآوری برند نقش کلیدی برای شرکت های خدماتی و برندهای آنلاین دارد.زیرا در این شرکت ها مصرف کنندگان شخصا، در جستجوی یک برند هستند و به همین دلیل، باید بتوانند اطلاعات مربوط به آن را در زمان مناسب از حافظه خود استخراج کنند. با این حال توجه داشته باشید که یادآوری برند ممکن است در لحظه ی خرید،اهمیت کمتری داشته باشد،اما ارزیابی مصرف کنندگان از برند و انتخاب ها در هر شرایطی، تحت تاثیر هر آن چیزی که از برند به خاطر می آورند، قرار میگیرد. از سوی دیگر حتی در مواردی که مصرف کننده در حافظه خود اطلاعات زیادی نسبت به یک برند دارد، میتوان گفت به طور کلی شناسایی برند بر مشتری تاثیر گذارتر است.

و بر اساس توضیح بعضی از بزرگان برندینگ آگاهی از برند به صورت زیر تعریف شده است:

آگاهي از برند، توانايي تشخيص (بازشناسي) و به يادآوري خريداران بالقوه در مورد يك نام تجاری به عنوان عضو طبقه خاصي از محصولات است. به عبارت ديگر، يك طبقه محصول (مثل خودرو )، يادآور نام و نشان خاصي مانند بنز است (Aaker,1991).

آگاهی از برند، سطحي از آگاهي و شناخت است كه مشتريان برند را شناسایي كرده، به ياد مي‌آورد و مي‌توانند محصولات و خدمات مرتبط با برندرا شناسايي كنند (Keller,2008).

آگاهي از برند اشاره به شدت قدرت اتصال ويژگي‌هاي ايجاد شده در ذهن دارد و مشتريان را قادر مي‌سازد تا برند را در شرايط مختلف تشخيص دهند و در صورت نياز، آن‌را به يادآورند.

بنابر نظر آكر (۱۹۹۱)، آگاهي از برند در قالب توانایي مشتريان در مرتبط ساختن برند با طبقة محصولي( نيازي) خاص قابل تعريف است به حدي كه سبب خريد برند شود. به عبارت ديگر ميتوان بيان داشت كه آگاهي از برند، به ميزان قدرت حضور برند در ذهن مشتريان باز مي‌گردد.

آگاهي برند به قدرت حضور برند در ذهن مشتري اطلاق مي شود. درسطوح آگاهي بالاتر، احتمال افزايش درنظر گرفتن برند و تأثير بر روي تصميمات خريد مصرف كننده بيشتر است. (Rundle & Benett,2001)
 

منبع:  کتاب مدیریت استراتژیک برند "عطیه بطحایی"

نوشته شده توسط مدیریت سایت در تاریخ شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶