موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

تجاری سازی فناوری و عوامل موثر در موفقیت | موسسه پلکان

 

 تجاری سازی فناوری و عوامل موثر در موفقیت


تجاری سازی فناوری فرآیندی پیچیده و متاثر از عوامل متعدد زیر ساختی ، فناوری ، کسب و کار ، اجتماعی ،سیاسی ، تاریخی ، و... است ، عواملی که هرکدام می تواند از یک سو عامل موفقیت تجاری سازی باشد و از سوی دیگر مانع موفقیت آن باشد . عوامل رشد و موفقیت تجاری سازی فناوری در لایه سیاستگذاری و لایه زیرساختی است . این دولایه تمامی عوامل رشد و موفقیت تجاری سازی فناوری را در برنمی گیرد ، اما تصحیح این دو لایه کمک بسیاری به ترمیم بقیه عوامل می کند . 

ثبت اختراع-ثبت برند-ثبت علامت تجاری-ثبت طرح صنعتی


لایه سیاستگذاری و زیر ساخت با عوامل بینشی رشد و موفقیت تجاری سازی فناوری در هم تنیده است . در بسیاری از موارد بینش های مردم مسیر تجاری سازی فناوری را تنگ و باریک کرده و موانع و چالش های متعددی را پیش روی تولید ثروت به وجود آورده است . تجربه نشان داده است که تغییر سیاست های علم و فناوری در کشور های مختلف ، یک جهش ناگهانی را در توسعه فناوری آن کشور ها به دنبال داشته است . سیاست گذاری مناسب می تواند در تغییر سریع تر بینش ها نیز گره گشا باشد. جدول 2 تقسیم بندی عوامل رشد و موفقیت تجاری سازی فناوری وتوسعه را نشان می دهد . 
بازار به عنوان مهم ترین عامل در به نتیجه رسیدن فرایند تجاری سازی فناوری ، می تواند به تنهایی باعث موفقیت یا شکست کل زنجیره تجاری سازی فناوری شود. در صورت وجود بازار ، بررسی راه های مختلف برای فتح و ورود به ان ، همچنین نحوه تعامل با بازیگران فعلی بازار حیاتی است ، در غیر اینصورت بازار باید خلق شود که آن هم مستلزم وجود ساز و کارهایی برای ایجاد تقاضا و نیاز جدید است .
همچنین برخی از فاکتور های موثر بر سرعت تجاری سازی فناوری عبارتند از : 
-    انگیزه های حقوقی و مالی برای
مخترعان ، موسسان و کارمندان
-    در دسترس بودن مهارت های علمی با کیفیت بالا و مهارت های کسب و کار 
-    اعطای سرمایه مطابق با نیاز های شرکت های جدید در هر مرحله از رشد آنها 
-     توانایی های پیش بینی های دراز مدت منظم به عنوان پایه ای برای تصمیمات  مطمئن سرمایه گذاری . از سوی دیگر می توان برخی از دلایل موفقیت
تجاری سازی فناوری شرکت های موفق را به شرح زیر بیان نمود:
-    آنها که با انواع فروش و بازار یابی پیش می روند ، نه با گوه های تکنیکی ؛
-  آنها که با یک دانشگاه یا یک آزمایشگاه R&D در ارتباط باشند یا عضو یک انجمن فناوری موفق هستند؛ 
-    آنها که قادر به کارگیری استعدادهای مورد نیاز برای جذب سرمایه باشند ؛
-    آنهایی که جزئی از یک مرکزبزرگ سرمایه گذاری خطر پذیر هستند ؛
-   آنها که نزدیک به قطب های حمل و نقل مهم ، مانند فرودگاه های بین المللی هستند.
همچنین اکثر این شرکت های موفق ، فاقد خصوصیات  زیر می باشند : 
-    هدایت از طریق گروه های تکنیکی و یا اساتید ؛ تکیه بر فناوری صرف 
-    حضور در مناطق دور دست روستایی .
یکی از راهکار هایی که برای برطرف کردن مشکل تجاری سازی طرح های تحقیقاتی و موفقیت آنها ارائه گردیده ، ارزیابی مقدماتی پتانسیل تجاری شدن آنها قبل  از اجرا است .
ارزیابی مقدماتی پتانسل تجاری شدن آنها قبل از اجرا است .
ارزیابی مقدماتی پتانسل تجاری یک پروژه تحقیقاتی در بردارنده مزایای متعددی است که از جمله انها می توان به تصمیم گیری در خصوص صرف هزینه و زمان برای تداوم توسعه آن اشاره کرد.  

     80% خطرات تجاری سازی در همان 5 سال اول فعالیت رخ می دهد و برای اجتناب از اینکه  ما هم یکی از این اقلام آماری را تشکیل دهیم باید به اهمیت انجام تحقیق در بازار واقف باشیم . 

 

 

نوشته شده توسط دپارتمان ثبت اختراعات پلکان در تاریخ يکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳