موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

طرح صنعتی و علامت تجاری | موسسه پلکان

طرح صنعتی
طرح صنعتی و علامت تجاری

 

طرح صنعتی و علامت تجاری

به طور کلی میتوان گفت که طرح صنعتی حالت تزئینی و زیبایی کالای مصرفی را تشکیل می دهد این حالت خاص ممکن است به شکل، الگو یا رنگ کالا بستگی داشته باشد.

این طرح میتواند خصوصیت سه بعدی مثل شکل یا صورت ظاهری یک کالا باشد و هم دارای خصوصیت و بعدی مثل الگو خطوط و رنگ ها باشد.

طرح صنعتی در حد وسیعی در تولیدات صنعتی و صنایع دستی از قبیل ساعت ها، جواهر آلات، مدل و اقلام تجملی، ابزار آلات پزشکی، اسباب خانگی،مبلمان،لوازم الکترونیکی،وسایل نقلیه،ساختار های مربوط به معماری،طرح های پارچه و بافتنی، و اقلام ساده کننده کار مثل لوازم خانه و اسباب بازی مورد استفاده قرار می گیرد.

علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه ها متمایز نماید.

 

علامت تجاری-طرح صنعتی-علامت تجاری و طرح صنعتی

 

طرح صنعتی اساسا به این دلیل که باید زیبا و تزئین شده باشد ضرورتا مشخص کننده(به عنوان مثال کالایی از کالای دیگر)نیست برعکس علامت باید مشخص کننده کالا یا خدماتی از کالا یا خدمات  دیگر باشد اگرچه ممکن است در بردارنده انواع نشانه های قابل رویت تزئینی و غیر تزئینی باشد. چون یک علامت باید قابلیت متمایز کردن کالاها و خدمات شرکتی از شرکت های دیگر را داشته باشد پس عملکرد ها، دلایل و توجبحات حمایت از طرح صنعتی فقط می توانند برای دوره زمانی معین و ثابتی حمایت شوند(معمولا از حداکثر از 15 سال تا 25 سال که به قوانین خاص ملی کشور ها بستگی دارد)در حالی که علائم اگر ثبت آنها تمدید شود می توانند برای دوره زمانی محدود مورد حمایت قرار گیرند.

بر اساس قوانین برخی از کشور ها، یک طرح صنعتی قابل حمایت باید جدید باشد. قوانین تعداد دیگری از کشور ها شرط ابتکاری و اصیل بودن را برای طرح صنعتی لازم و ضروری دانسته اند.

نوشته شده توسط دپارتمان ثبت اختراعات پلکان در تاریخ شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳