موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

جان بويد دانلوپ مخترع چرخ های لاستیکی | موسسه پلکان

 

مرديكه از دوچرخه سواري لذت بزرگي ساخت

 

اختراع چرخ های لاستیکی توسط جان بوید دانلپجان بويد دانلوپ یکی از مهاجران به کشور آیرلند بود. خانواده ی او همگي برزگر بودند و از چندين نسل قبل در زمين هاي وسيع ما بين شهرهاي آيروين و كيلمارناك به زراعت روزگار گذرانده بودند. جان پسر سالم و خوش بنيه اي نبود، در نتيجه والدينش تصميم گرفتند كه در عوض كارهاي سنگين رعيتي او را به درس خواندن وادارند. جان از آغازکار استعداد خاصی از خود نشان داد. گاهي به زندگي حيوانات و علم طب علاقمند ميشد و زماني ديگر به علم موسيقي و نواختن ويولون ميپرداخت، ولي بيش از همه چيز ذوق فطري وي متوجه مطالب علمي و ماشين و مكانيك بود.
جان در مدرسه پسري زرنگ و موفق بود و در سن نوزده سالگي در شهر اديمبورگ ديپلم خود را در رشته جراحي دام ها بدست آورد و در سال 1867 كه 27 سال داشت به آيرلند مهاجرت نمود و در شهر بلفاست به شغل دامپزشكي شروع به كار و امرار معاش كرد. جان بويد دانلوپ نيز مانند بسياري از هم وطن های خود كه به آيرلند آمده بودند در كار موفق شد. در طول بيست سال خدمت دامپزشكي دانلوپ نه فقط به پيشرفت اين علم كمك نمود و اهميت آن را به مردم فهماند بلكه با معالجه حيوانات مريض و جلوگيري از انتشار ناخوشيها و بهبود دادن به وضع اصطبل ها و بازديد از خانه ها و انبارهاي رعايا و به ویژه استعمال داروهاي جديد و تربيت عده اي كمك دامپزشك،خدمات شايان توجهي به عموم اهالي كرد.
در اين ايام بازهم اسب مهمترين وسيله حمل و نقل محسوب ميشد زيرا راه آهن ها هنوز بسيار كم و دور افتاده بود و در سالهاي 1880 اتومبيل هنوز مراحل آزمايش هاي خطرناك خود را ميگذارند غير از اسب يك وسيله حمل و نقل ديگري هم يافت ميشد و آن دوچرخه بود.
اختراع سه چرخه و دوچرخه پائي توسط يك آهنگر اسكاتلندي به نام كرك پاتريك مك ميلان در همان سال تولد جان بويد دانلوپ و در نزديكي زادگاه وي انجام شد. چرخ عقب اين دوچرخه ها با ركابي به حركت درمي آمد و چرخ جلو متصل به دسته فرمان و مخصوص پيچ خوردن و تغيير مسير بود. در 1842 مك ميلان اقدام به اولين مسافرت با دوچرخه نمود و از دهكده خود تا شهر گلاسكو يعني مسافت هفتاد و چند ميل را در مدت دو روز پيمود. هنوز يك ربع قرن معطلي داشت تا فكر نصب كردن ماشين محركي روي دوچرخه عملي گردد.

اختراع چرخ های لاستیکی توسط جان بوید دانلپدر سن چهل و هفت سالگي هنوز جان بويد دانلوپ سوار دوچرخه نشده بود و در آن وقت كارخانه دوچرخه سازي در آيرلند داير نگرديده بود. جان دانلوپ هميشه با يك درشكه يك اسبه به ملاقات بیماران خود مي رفت و با وجود آنكه درشكه اش فنربندي داشت هرگاه چرخهاي آن به دست انداز يا قلوه سنگي بر ميخورد تكان سختي به او وارد میشد.
دانلوپ علاوه بر مغزي متجسس و زيرك صاحب پسري ده ساله به نام جاني بود. دنياي امروز يكي از
اختراعات مهم خود را مديون دو عامل مذكور ميباشد.

 

جاني كوچك و سه چرخه اش

 

دانلوپ از ابتداي جواني درباره وسايل نقليه فكر كرده و همواره متوجه بود كه در اثر وضع بد جاده هاي پر از سنگ آن زمان تا چه حد نيروي محركه وسایل نقليه اتلاف شده و حركت آنها نامناسب ميگرديد. وي هميشه در اين انديشه بود كه از انتقال تكان هاي چرخ به بدنه وسیله نقليه جلوگيري كند و براي عملي ساختن اين منظور به راه های مختلفی متوسل شد.
در ابتداء فكر كرد پره هاي ما بين محور چرخ و ميله مركزي آن را قابل ارتجاع بسازد، بعداً تصميم گرفت كه با به كار بردن انواع فنرهاي لوله اي وصاف از تكان و ارتعاش ماشين بكاهد ولي بالاخره به اين نتيجه رسيد كه بايد اين عيب و علت را از سرچشمه اش يعني محل اصطكاك چرخ با جاده جلوگيري نمود. در طي سال هاي طولاني كه دانلوپ با جديت تمام مشغول انجام وظايف دامپزشكي خويش بود ر فرصت كافي براي تحقيق و آزمايش در اين زمينه نداشت و چون در 47 سالگي موقعيت مناسبي يافت كه نظريات سابق خود را به عمل در آورد.
جاني پسر ده ساله اش نيز با اصرار های بچگانه خود او را در اين راه كمك كرد. حالا دانلوپ به اين فكر افتاده بود كه لوله لاستيكي محكمي را پر از هواي متراكم ساخته به دور چرخ قرار دهد. اين راه حل كه امروزه بسيار ساده و پيش پا افتاده است در سال 1887 فكري كاملاً بديع و غير عادي مينمود.

اختراع چرخ های لاستیکی توسط جان بوید دانلپدر روزگار دانلوپ وسایل نقليه بيشتري مورد استفاده عمومي قرار گرفته دوچرخه نيز پا به عرصه وجود گذاشته بود. اگر به گونه صحيحي اختراع چرخ تكميل مي گرديد طبعاً مورد استفاده آن فوق العاده زياد ميشد و در كار وسایل نقليه انقلابي به وجود مي اورد. شايد همان دوچرخه سنگين به زودي در همه جاي جهان مرسوم ترين و سبكترين وسيله حمل و نقل ميگرديد.
دانلوپ در دفتر ياد بود خود راجع به اولين تجربه اش چنين مينويسد: « يك صفحه گرد چوبي به قطر 16 اينچ ساختم. سپس با ورقه لاستيكي با پهنای32/1 اينچ لوله محكمي درست كرده دهانه نازكي براي باد كردن بر آن نصب نمودم و با تلمبه توپ فوتبال جاني آن را پر باد ساختم و دهانه آن را مثل توپ فوتبال محكم بستم. بعد لوله لاستيكي را كه پر از هواي متراكم بود به دور چرخ چوبي متصل نمودم و براي آزمايش حاضر شدم. جاني پسرم و معاون كارگاه شاهد بودند. اول يكي از چرخ هاي سه چرخه پسرم را كه لاستيك تو پر داشت با تمام قوت روي زمين غلتاندم كه مسافت سه چهارم فاصله ما با ديوار مقابلمان را طي كرد و به زمين افتاد. آنگاه نوبت به چرخ جديدم رسيد.
وقتي اين چرخ را كه سنگين تر از اولي هم بود با همان فشار غلتاندم به نرمي و سرعت تمام طول حيات را طي كرد و با فشار به ديوار مقابل خورد و به زمين افتاد. ديگر پس از آن از دست جاني رهائي نداشتم. هر روز به من اصرار مي كرد كه در كارم عجله كنم و هرچه زودتر لاستيك بادي را تكميل سازم تا بتواند در مسابقه از دوچرخه هاي رفقايش سبقت گيرد. جاني پسر قوي و محكمي بود و به تكان هاي سه چرخه اش اهميتي نميداد ولي هر روز شكايت مي كرد كه سرعت سه چرخه خيلي كم است و هر چه سعي ميكند در راه مدرسه زودتر از ميان جمعيت و وسایل نقليه عبور كند موفق نميگردد.» در حقيقت اصرار و ياد آوري مكرر جاني سبب تشويق و تحريك دانلوپ بود به طوريكه براي عملي ساختن نقشه خود در زمستان 1887 جداً دست بكار شد.
ابتدا با چوب نارون دو حلقه محكم هريك به قطر سه پا ساخت. بعد دو لوله میان تهی لاستيكي به اندازه چرخ هاي دوچرخه تهيه نمود و دو انتهاي هر يك را مسدود كرد و دهانه نازكي براي باد كردن بر آن ها نصب نمود و دور لوله ها را ابتداء با يك لایه پارچه كرباسي و سپس با يك ورقه لاستيك نازك محكم پوشاند و لاستيكها را پر باد نموده به دور چرخهاي چوبي نصب كرد و بالاخره چرخهاي حاصله را به جاي دوچرخ عقب سه چرخه جاني وصل نمود. كار در شب 28 فوريه 1888 با تمام رسيد.
جاني كه تحمل نداشت تا فرارسيدن صبح منتظر بماند شبانه در ساعت 10 سوار سه چرخه شد و مدت يكساعت با خوشحالي و رضايت تمام به گردش در اطراف پرداخت و وقتي نزد پدر مراجعت كرد به او گفت كه هيچ خيال نميكرد روزي بتواند با سه چرخه اش آنقدر سريع و راحت حركت كند. دانلوپ نگراني ديگري داشت وبا خود مي انديشيد كه آيا دوام چرخهاي لاستيكي تا چه اندازه خواهد بود. موضوع مهم براي وي اين بود كه استعمال چرخ لاستيكي جديد در وسیله های نقليه سنگين با اشكالات تازه اي مواجه نشود و قدرت و دوام كافي داشته باشد. صبح روز بعد اول كار دانلوپ اين بود كه لاستيك هاي سه چرخه جاني را بررسي نمايد. هيچكدام زخمي و سائيده نشده بود.

نوشته شده توسط مدیریت سایت در تاریخ يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲
دیدگاه خود را بنویسید :
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیکی :
دیدگاه شما :