موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

لوگو و مزایای آن | موسسه پلکان

لوگو ها و نمادها

لوگوها

علامت تجاری
لوگو و مزایای آن

 

لوگو و مزایای آن

 

لوگو ها و نمادها اغلب به راحتی قابل شناسایی هستند و به عنوان شیوه ای ارزشمند در معرفی برند شناخته می‌شوند. اگرچه ممکن است مصرف کنندگان، علی رغم شناسایی آن‌ها نتوانند رابطه‌ی مناسبی میان این عناصر و محصول یا برند خاص، برقرار سازند. 

 

ثبت علامت تجاری - علامت تجاری

 

یکی دیگر از مزایای لوگوها در برند سازی، قابلیت تطبیق پذیری آن‌ها است. به بیان دیگر از آنجا که لوگوها اغلب به عنوان شیوه‌های ارتباطی غیر کلامی شناخته می‌شوند، می‌توانند در تمامی فرهنگ‌ها و تمام رده‌های محصولات به عنوان عامل ارتباطی میان مشتری ها و شرکت نقش داشته باشند. بسیاری از شرکت‌ها اغلب لوگوی خاصی را طراحی می‌کنند تا بتوانند در تمامی بازارها و حوزه های فعالیت برای خود هویتی برتر تعریف کنند و آن را در خصوص تمامی برندهای اصلی و فرعی خود تسری دهند. 
در شرایطی که به هر دلیل به کارگیری نام برند دشوار باشد، لوگوهای انتزاعی (خیالی) می توانند برای شرکت مزایای متعددی را در بر داشته باشند. به عنوان مثال، در انگلستان بانک natinal westminster با طراحی یک لوگوی مثلثی شکل، خود را به مشتری‌ها معرفی کرد، زیرا نام بانک به دلیل طولانی بودن و دشواری تلفظ به ندرت ذکر می‌شود و این لوگو می‌توانست به سادگی به عنوان یک ابزار معرفی روی دفترچه‌ها، برگه‌ها، فرم‌ها و تمامی شیوه‌های ترفیع خدمات و
برند مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر آن، در طراحی لوگو، این شرکت تصمیم گرفت از شکل مختصر نام خود (nat west) استفاه کند. بسیاری از شرکت های بیمه با استفاده از نمادها تلاش می‌کنند تا مفاهیمی مانند قدرت (تصویر گوزن قرمز برای برند Hartford)، اطمینان خاطر (تصویر کلاه ایمنی برای برند Fireman Fund) یا ترکیبی از هر دوی اینها (طرح یک دژ برای برند forti) را به مشتری‌ها منتقل سازند. 
نکته ی اخر اینکه، لوگوها بر خلاف نام ها می توانند به سادگی در طول زمان تغییر یابند و با نیازهای سازمان منطبق شوند. به عنوان مثال، برند John Deer برای اولین بار پس از 32 سال فعالیت، در سال 2000لوگوی خود را تغییر داد و به جای نمایش یک آهوی خفته، تصویر آهوی در حال پرش از صخره‌ها را ترسیم کرد. هدف از این تغییر، انتقال پیام افزایش قدرت و پویایی شرکت با بهره گیری از فناوری های جدید بود. 
با وجود این، بازاریابان در انطباق لوگوها با نیازهای زمان، باید محتاط بوده و به تدریج این تغییرات را اجرا سازند تا مزیت هایی که این لوگوها در بلند مدت برای شرکت ایجاد کرده اند، حفظ شود. در دهه 1980، بسیاری از شرکت‌ها به تغییر لوگوی خود، با استفاده از طرح های انتزاعی و مدرن روی آوردند. در این فرآِند بسیاری از معانی هک شده در ذهن مصرف کنندگان کم رنگ شد و به این ترتیب ارزش ویژه‌ی برندها کاهش یافت. برخی از این شرکت‌ها در دهه 1990 تصمیم گرفتند تا  اشتباه گذشته‌ی خود را جبران کرده و دوباره از نماد ها و طرح های سنتی و قدیمی استفاده کنند. 
فارغ از دلایل تغییر لوگوها و نمادها، باید خاطر نشان سازیم که این اقدام برای شرکت‌ها پر هزینه است. بنابر اظهارات Allen Adamson، مدیر عامل موسسه‌ی مشاوره برند Landor، طراحی نماد جدید، یا حتی تغییر نماد قدیمی برای برندهای بزرگ و بین المللی، اغلب هزینه ای معادل یک میلیون دلار در بردارد.

 

نوشته شده توسط مدیریت سایت در تاریخ چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴