موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

لوگو و نماد | موسسه پلکان

برند

علائم تجاری

برند
علامت تجاری
لوگو و نماد

 

لوگو و نماد

 

اگرچه نام، عنصر اصلی برند به شمار می آید، اما عناصر تصویری و دیداری نقش مهمی در ایجاد ارزش ویژه‌ی برند و به ویژه افزایش میزان آگاهی از برند ایفا می‌کنند. لوگو یکی از عناصری است که به عنوان یکی از شیوه‌های نمایش خاستگاه، مالکیت و سایر تداعیات مرتبط با برند تاریخچه‌ای طولانی دارد. به عنوان مثال، در طول قرن های متمادی، خانواده و کشورها با استفاده از جلوه های تصویری و لوگو، نام و هویت خود را متمایز می‌ساختند. 

 

ثبت برند - ثبت علامت تجاری


لگو دامنه‌ی وسیعی از جلوه‌های تصویری را، از طرح‌های منحصر به فرد در نگارش نام شرکت ها یا علائم تجاری تا طرح‌های انتزاعی، در بر می‌گیرد. برندهایی همچون Kitkat ، Cocacola و dunhill در زمره نمونه هایی هستند که جدا از شیوه‌ی منحصر به فرد نگارش نام خود، هیچ لوگوی مجزایی برای خود تعریف نکرده اند. در حالی که برندهایی مانند Mercedes (با طرح ستاره)، rolex (با طرح تاج)، SBC (طرح چشم) و المپیک (طرح حلقه های تو در تو) در زمره برندهایی هستند که علاوه بر شیوه‌ی منحصر به فرد نگارش برند، طرح گرافیکی خاصی را نیز به عنوان لوگو برگزیده اند. این لوگوهای تصویری مستقل از شیوه‌ی نگارش نام، اغلب نماد نام میگیرند. 
بسیاری از لوگوها در حد فاصل نمونه های ذکر شده قرار می‌گیرند. برخی از شیوه های نمایش نام برند، با استفاده از طرح های تصویری، مفهوم خود را به مصرف کنندگان معرفی کرده و سطح آگاهی آنهارا بالا می برند. به عنوان مثال، برندهایی همچون apple، Ralph Lauren، در زمره این نمونه ها قرار دارند. برخی از عناصر فیزیکی مرتبط با محصول یا شرکت نیز می توانند به عنوان نماد برند قلمداد شوند. به عنوان مثال، شیوه‌ی نگارش حرف«M»، به شمل دو کمان طلایی رنگ، در بلند مدت به عنوان نماد برند Mc Donald مطرح شده است. 
در یک مطالعه از 150 مصرف کننده خواسته شد تا دیدگاه‌های خود را در مورد شرکت‌ها، تنها بر اساس نام آن‌ها، عنوان کنند. سپس دوباره از آنها خواسته شد تا با در نظر گرفتن لوگوها نظرات خود را ارئه کنند. همان گونه که نمودار 7-4 نشان می دهد در برخی از موارد، نتایج این دو حالت باهم تفاوت‌های آشکاری داشت. این تحقیق نشان داد که لوگوها از مفاهیم مستقلی در ذهن مصرف کنندگان برخوردارند و با ایجاد تداعیات ذهنی مستقل می‌توانند نگرش مشتری‌ها نسبت به شرکت را تحت تاثیر قرار دهند. 
لوگوهای انتزاعی (با طرح‌های خیالی) نیز همچون نام‌ها می‌توانند کاملا منحصر به فرد باشند و بر این اساس شناسایی برند را برای مشتری‌ها ساده تر کنند. با وجود این، از آنجا که بسیاری از لوگو‌های انتزاعی نمی‌توانند همچون طرح‌های واقعی معنادار باشند همواره این خطر وجود دارد که مصرف کننده مفهوم آن‌ها را درک نکند. بنابراین آشنایی با معانی آنها نیازمند اجرای برنامه‌های بازاریابی گسترده‌ای است. مصرف کنندگان تمامی لوگو‌ها را، چه لوگوهای مبتنی بر طرح‌های واقعی و چه لوگوهای مبتنی بر طرح‌های تخیلی، با توجه به طرح وشکلی که دارند در ذهن خود ارزیابی می‌کنند. 

 

نوشته شده توسط مدیریت سایت در تاریخ دوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴