موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

تاریخچه برند مک دونالد ویرایش | موسسه پلکان

 

تاریخچه برند مک دونالد ویرایش


همۀ ما حداقل یک بار نام برند مک دونالد به گوشمان رسیده است. در این بخش موسسه دارایی های فکری و فناوری پلکان قصد دارد درباره موفقت های این برند، و اینکه چه چیزی باعث موفقیت برادران مک دونالد شده است توضیحاتی را ارائه می دهد. 
بهتر است قبل از شروع مقاله چند سوال را مطرح کنیم:
دلایل موفقیت مک دونالد چیست؟
چرا با گذشت سال‌ها هنوز هم مک دونالد پا برجاست و بر تعداد شعب آن افزوده می شود؟
استراتژی مک دونالد چه بوده است؟

عوامل شکست ناپذیری مک دونالد چیست که آنرا از رقبایش متمایز کرده است؟
و....
این مقاله به تمامی سوال ها پاسخ می دهد:

مک دونالد شرکتی امریکایی است که در زمینه غذاو رستورانهای زنجیره ای فعالیت گسترده ای دارد و در واقع بزرگترین رستوران زنجیره ای جهان میباشد دفتر این شرکت واقع در ایلینوی میباشد مک دونالد برای اولین بار در سال 1948 توسط دو برادر به نام های موریس و ریچارد مک دونالد در سانبرناردینو آمریکا شروع به کار کرد.
برادران مک دونالد جهت تامین مواد مورد نیاز رستوران خود وسایل مورد نظر را از شخص جوانی به نام "ری کروک" خریداری می کردند این وسایل غالبا جهت تولید میلک شیک مورد استفاده برادران مک دونالد قرار میگرفت. موفقیت برادران مک دونالد بعدها سبب شد تا خود کروک به ملاقات آنها برود.


ملاقات با کروک ویرایش         
کروک سرباز جوانی بود که بعد از بازگشت از جنگ جهانی اول برای ثروتمند شدن دست به کار شد ور در سال 1937اقدام به تولید نوع منحصر بفردی از مخلوط کن کرد و به مدت 20سال این فعالیت را ادامه داد اما موفق نشد ثروتمند شود.
در سال 1954 کروک از سان برناردینو سفارش 8 دستگاه مخلوط کن همبرگر را دریافت کرد این سفارش برای وی بسیار غیر عادی بود به همین دلیل خود شخصا تصمیم به بازدید از محل کرده و در نهایت با برادران مک دونالد آشنا شد کروک با مشاهده سرعت بالای پخت و نیز نظافت و قیمت مناسب همبرگرها و همچنین استقبال گسترده مردم به شدت به این کار علاقه مند شد و بالاخره در سال 1955 کروک نخستین نمایندگی مک دونالد را در ایلینوی تاسیس و در همان سال شرکت مک دونالد را تاسیس کرد

 

ثبت برند - اداره ثبت برند


در همین ملاقات بود که وی قالب ساده و کارآمدی را کشف کرد که به برادران مک دونالد اجازه می داد تا مقادیر زیادی غذا را با قیمت‌هایی ارزان عرضه کنند؛ همبرگر ساده مک دونالد 15 سنت بود که حدودا نصف قیمت همبرگر رستوران‌های رقیب بود؛ پیشخوان سلف سرویس رستوران مک دونالد نیاز به پیشخدمت را کاهش داده بود؛ مشتری‌ها نیز غذای خود را فوری دریافت می کردند زیرا همبرگرها جلوتر پخته شده، پیچیده شده و زیر حرارت لامپ‌های حرارتی گرم باقی می ماندند.
وی در نهایت در سال 1961 موفق شد امتیاز شرکت را با 9.1 درصد فرانشیز از برادران مک دونالد خریداری کند 


دیدگاه کروک جهت رسیدن به موفقیت ویرایش         
کروک بزرگترین فرصت را در عرضه غذا و کسب موفقیت در عوامل زیر مشاهده کرد که مزایای رقابتی این شرکت نیز محسوب میشد:ثبت برند - برند مک دونالد
1 سرویس سریع
2 کیفیت مناسب غذا
3 قیمت مناسب
4 تمیزی و اهمیت دادن به بهداشت محیط
5 برخورد بسیار مناسب کارکنان با مشتریان
6 بازرسی مداوم بازرسان از کیفیت محصولات
7 کیفیت مشابه در تمامی شعب
8 در دسترس بودن رستورانها
9 تبلیغات موثر و مناسب
10 استفاده از لوگو(بیگ ام) و نماد (دلقک رونالد مک دونالد) انحصاری

 

استراتژی مک دونالد

ری کراک می گوید: اگر یک آجر برای هر زمان داشتم عبارت کیفیت ، خدمات ، نظافت و ارزش قائل شدن را تکرار می کردم و فکر می کنم با آنها می توانستم پلی بر اقیانوس اطلس بسازم .
ری كراك بزرگترین فرصت را در عرضه غذا برای خانواده های مقتصد یافت كه دنبال سرویس سریع، محیط تمیز و غذای با كیفیت بودند. 
كراك در رستورانهای تمیز و محیط خانوادگی، سرویس خوب و سریع را عرضه كرد. تمیزی محیط از جمله دستشوئیها و صمیمیت كاركنان از مزیتهای رقابتی او محسوب می شد و تلاش زیادی به عمل آمد كه این مزیتها به عنوان معیار استاندارد حفظ شود.


رشد و گسترش مک دونالد ویرایش         
علاقه زیاد کروک به این کار و توجه وی به مزیتهای رقابتی باعث شد تا وی در عرض 22 سال به ثروت زیادی برسد و دوشادوش شرکت های معتبر و بزرگی مانند زیراکس 63ساله و  آی بی ام  46 ساله قرار گرفت
تعداد شعب مک دونالد تا پایان دهه 60 میلادی به بیش از 1000 عدد رسید به همین واسطه در سال 1965 سهام مک دونالد وارد بورس شد این روند روبه رشد ادامه داشت تا در سال 1967 وارد کانادا شد تا سال 1988 تعداد شعبه ها به 10 هزار عدد رسید و تا اوایل قرن 21میلادی تعداد آن به 30 هزار عدد در 119 کشور جهان رسید سود این شرکت در سال 2008 میلادی با رشد 80% به 4.3 میلیارد دلار رسید.


عوامل شكست ناپذیری مك دونالد
عوامل این موفقیتها عبارتند از:
منو و غذای ساده با كیفیت یكسان و هماهنگ در هزاران شعبه؛مک دونالد
تعیین معیار و استاندارد برای تمام جنبه های عملیاتی و نظارت مستمر بر ارائه خدمات، تمیزی و پاكیزگی؛
صمیمیت كاركنان علی رغم انبوه مشتریان و استفاده از تجهیزات انتقال غذا؛
تبلیغات سنگین به ویژه برای خانواده ها و بچه ها؛
تشخیص محورهای مناسب تبلیغ در بازار یعنی خانواده و بچه ها و جلب رضایت آنها با ارائه غذای باكیفیت به قیمت مناسب در بهترین محلهای شهر؛
دلایل موفقیت و ثبات مک دونالد ویرایش
 دلایل موفقیت این شرکت را به طور خلاصه  میتوان به شرح زیر بیان کرد
1 هم اکنون 62 میلیون نفر در مک دونالد هر روز غذا میخورند که این رقم از جمعیت انگلستان فراتر است
2 مک دونالد در هر ثانیه بیش از 75میلیون همبرگر به مردم فروخته و در آمد 24 میلیارد دلاری مک دونالد در سال 2010 میلادی آن را تبدیل به نودمین اقتصاد بزرگ جهان کرد
3 مک دونالد هر ساله 1میلیون کارگررا در ایالات متحده به خدمت میگیرد
4 مک دونالد بزرگترین توزیع کننده اسباب بازی در جهان به شمار رفته و 20 درصد از کل فروش در این حوزه را در اختیار دارد
5 در 3 سال آینده مک دونالد تصمیم دارد تا هرروز یک شعبه در چین باز کند.

نوشته شده توسط مدیریت سایت در تاریخ يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴
دیدگاه خود را بنویسید :
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیکی :
دیدگاه شما :