موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

ثبت علامت تجاری (خط مشی تسلیم آن) | موسسه پلکان

علامت تجاری

ثبت علامت تجاری

علامت تجاری
انتخاب علامت تجاری
علامت تجاری
ثبت علامت تجاری (خط مشی تسلیم آن)

 

ثبت علامت تجاری (خط مشی تسلیم آن)


در انتخاب و طراحی علامت تجاری قبل از ثبت تقاضانامه باید تفکر کافی صورت گیرد. بیش تر علائم تجاری، فقط متشکل از لغت یا ترکیبی از لغات هستند و طرح و یا نقش اضافه ای را در بر ندارند. چنین علائمی به معرفی و نام گذاری محصول می‌پردازند. علائم تجاری باید به گونه ای انتخاب شوند که مشکلاتت احتمالی را در بررسی ها کاهش دهند. این علائم باید در ذات خود قابل حمایت باشند و با توجه به علائم اشخاص دیگر باعث گیجی و سردرگمی نشوند. به عنوان اصلی کلی، بیان و توضیحی که مبتنی بر واژه های نو یا خلاقیت و همچنین دارای تصرف تخیلی و تمایز باشد به عنوان علامت تجاری قابل کسب هستند، اما علائمی که از لغات عامیانه ساخته شده اند یا کلمات عامیانه دارند، مشکل ساز می شوند. این لغت ها، شناخته شده هستند و ممکن است با موضوع تقاضانامه اشتراکاتی داشته باشند، از این رو، ممکن است اعتراضاتی در پی داشته باشند. اما علائم تجاری که با حداقل اشاره به کالایی که معرفی می‌کنند امکان علامت شدن را دارند. این علائم در لبه‌ی تیز موارد قابل ثبت، قرار دارند. 

 

ثبت علامت تجاری


اگرچه دارنده‌ی این علائم نظر محکمی درباره‌ی اینکه آن‌ها تا چه حد توان علامت تجاری شدن را دارند داشته باشد اما نمی تواند تعیین کند در شرایط سخت با آن علائم چگونه برخورد خواهد شد. چنین علائمی در عمل بسیار خوب کار می کنند اما ادارات ثبت، آنها را به دقت بررسی می کنند تا همانند کالا و خدمتی که معرفی می‌کنند، نباشند. چنین علائمی که در مرز اصطلاحات قابل ثبت قرار دارند اغلب به صورت لوگو ارائه می شوند به گونه ای که علائم ترکیبی – اغلب شامل عکس ها و لغات – را تشکیل می دهند. عناصر تصویری ممکن است سبب توقف اعتراضات اداری شود؛ چرا که علائم همانگونه که تقاضانامه برای ثبت تسلیم شده است مورد بررسی قرار میگیرند، لذا ادارات نمی توانند اجزای علامت تجاری درخواستی را تجزیه کنند؛ با وجود این، اگر این ترس وجود دارد که علامت ثبت نشود، بهتر است دو علامت ثبت شود؛ یعنی یک علامت تجاری لغوی و یک علامت ترکیبی که در بر دارنده‌ی لغات و عکس ها باشد. معمولا علامت‌های ترکیبی، راحت تر ثبت می شوند، اما اگر علامت لغوی بعد از ثبت علامت ترکیبی ثبت شود، اعتبار بیش‌تری خواهد داشت. 
از دیدگاه عملی، در
ثبت علامت تجاری باید به کاربرد مورد نظر آن نیز توجه کرد. علائم تجاری ممکن است بنابر زمان و روش استفاده، مثلا در هنگام توسعه‌ی طرح اولیه، و نمایش آن دچار تغییراتی شوند. چنین مشکلاتی در علائم تجاری لغوی کمتر به وجود می‌آید، زیرا علامت تجاری از هرگونه روش ارائه، همانند تغییرات در سبک نوشتن (فونت) و یا هر نوع شیوه‌ی نوشتنی حمایت می‌کند تا زمانی که لغات قابل شناسایی باشند. اگر طرح علامت تجاری ترکیبی، به عنوان نمونه در زمان تبلیغ به طور اساسی در اجرای تشکیل دهنده‌ی معرفش تغییر پیدا کند، باید تقاضانامه‌ی علامت تجاری جدیدی برای طرحِ تغییر یافته تسلیم شود. 
آزانس های تبلیغاتی و طراحان گرافیکی می تواننددر طرحِ علائم تجاری کمک کنند، اما ممکن است مسائل اساسی ثبت را در نظر نگیرند؛ به این دلیل به متقاضیان توصیه می شود که قبل از تسلیم تقاضانامه، از وکلای اختراع و یا نمایندگان ثبت اختراع استفاده نمایند. امکان دارد متقاضیان شخصی و یا شرکت های با بودجه محدود، بدون این اعمال، به ثبت ابداعی اقدام کنند و منتظر عکس العمل ادارات علامت تجاری باشند. 
تقاضانامه باید در کشورهایی ثبت شود که قرار است
علامت تجاری در آنجا استفاده شود. شرکتی که در چندین کشور فعالیت می‌کند یا محصولاتش را به وسیله‌ی شرکای تجاری اش در کشورهای دیگر میفروشد، باید از علائم تجاری بین‌المللی استفاده نماید. در این گونه موارد، استفاده از شیوه‌ی تقاضانامه‌ی دوتایی همزمان می‌شود؛ یعنی ثبت تقاضانامه‌ی علامت تجاری ملی و بین‌المللی. این شیوه منجر به ثبت سریع ملی میشود. که در پی آن، این حمایت به کشورهای خاص گسترش میابد. 
تسلیم مستقیم تقاضانامه‌ی بین‌المللی ممکن است وقت گیر باشد و متقاضی با این خطر روبه رو شود که در مرجله‌ی اعتراض، علامت تجاری خود را کاملا از دست بدهد؛ برای همین، پیشنهاد می شود اگر تقاضانامه اهمیت ویژه ای دارد و یا قصد بر این است که در سطح بین المللی گسترش یابد، حتما مشورت های حرفه ای صورت گیرد. 
باید یادآور شد زمانی که قصد
انتخاب علامت تجاری وجود دارد، اسم و معنای آن نباید در هر زمانی از اتحادیه‌ی اروپا، توصیف کننده‌ی محتوای کالاها و یا خدمات باشد. ادارات هماهنگی اروپا به این نکته، به عنوان بخشی از مرحله ی بررسی موانع ثبت علامت تجاری، توجه می کنند؛ برای مثال، ممکن است علامت تجاری در اسپانیا، پرتقال یا سوئد قابل ثبت باشد و فقط همانندی علامت تجاری با محتوای کالا در سوئد باعث شود اعتبار علامت تجاری به طور کلی زائل شود. 

 

نوشته شده توسط مدیریت سایت در تاریخ چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴