موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

انتخاب یک نام تجاری (لوگو، آرم،مارک، برند) متفاوت! | موسسه پلکان

انتخاب نام تجاری

لوگوها و نمادهایی

نام تجاری
علامت تجاری
انتخاب یک نام تجاری (لوگو، آرم،مارک، برند) متفاوت!

 

انتخاب یک نام تجاری (لوگو، آرم،مارک، برند) متفاوت!


قبل از آغاز مقاله "چگونه طراحی یک نام تجاری متفاوت" طرح سوالاتی در خصوص انتخاب نام تجاری (برند، نشان تجاری، علامت تجاری و ....)  برای کسب و کار شما ضروری به نظر می رسد 
- به طور کلی نام تجاری چیست؟ 
- مزایای استفاده از نام تجاری
- یک نام تجاری دقیقا چه کار می کند؟
- نام تجاری چه تاثیری در کسب و کار شما می گذارد؟ 
- چه نام تجاری موفق است؟
- اشتباهات موجود در انتخاب نام تجاری
- ارزش نام تجاری چیست و چه تاثیری بر محصولات می گذارد؟
- و ..... 

مطمئنا برای اینکه یک نام تجاری متفاوت داشته باشید باید بدانید نام تجاری چیست و چه عواملی در طراحی آن می تواند برای مشتریان تاثیر گذارتر باشد. 
نام های تجاری اسم ها،طرح ها،
لوگوها و نمادهایی هستند که انسان ها در زندگی روزانه با آنها بسیار درگیر هستند نقش بسیار پر رنگی در زندگی انسان‌ها دارا هستند، بنابراین درانتخاب نام تجاری و طراحی آنها نباید کوتاهی کرد و از کنار آن سرسرانه گذشت. 

ثبت علامت تجاری , ثبت برند

 


نام تجاری چیست؟

نام و نشان تجاری عبارت است از نام، عبارت، اصطلاح، علامت، نشانه، نمادی، طرح، یا ترکیبی از این‏ها،که به منظور شناساندن‏ محصولات و خدمات فروشندگان یا گروهی از فروشندگان و متمایز ساختن آنها از محصولات شرکت‏های رقیب استفاده می‏شوند.نام‏ و نشان تجاری به مصرف کننده کمک می‏کند محصولاتی را که مفید می‏داند،شناسایی کند و همچنین می‏تواند اطلاعاتی درباره کیفیت‏ محصول به خریدار بدهد.در بازار،نام‏ها و نشان‏های تجاری،از نظر قدرت و ارزش با یکدیگر متفاوت‏اند.یک نام و نشان تجاری قدرتمند از ارزش زیادی برخوردار است. نام‏های تجاری موفق از دو کیفیت برخوردارند: «سرزندگی» و «قدر و قیمت» هر کدام از این کیفیت‏ها نیز خود از دو ویژگی بهره‏ مند هستند:

از نظر سرزندگی:

1) در چشم مشتری با دیگر نام‏های تجاری متفاوت باشد.

2) آن تفاوت با نیازهای مشتری مربوط و پیوند داشته باشد.

از نظر قدر و قیمت:

1) احترام برانگیزد .

2) به بازار هدف به خوبی آشنا باشد (کاتلر،1383،139-140)

وفاداری به مارک مستقیما متأثر از رضایت یا نارضایتی از مارک که در زول زمان جمع‏آوری شده و نیز متأثر از کیفیت محصول است.از آنجا که نگهدداشتن مشتریان قدیمی‏ چها تا شش برابر کم‏هزینه‏تر از ایجاد مشتریان جدید است،مدیران بهتر است اولویت نخست را به ایجاد راهبردهایی که وفاداری به مارک‏ را توسعه و حفظ می‏کند،بدهند.


یک نام تجاری خوب دقیقا چکار میکند؟

یک نام خوب‏ می‏تواند به مقدار زیادی موفقیت محصول را تضمین نماید بسیاری از شرکت‏های بزرگ بازاریابی برای تعیین نام تجاری فراگرد گزینش‏ رسمی به وجودآورده‏اند.یافتن بهترین نام تجاری کار چندان‏ ساده‏ای نیست و باید کار را با بررسی دقیق محصول و امتیازات آن، بازار مورد هدف و استراتژی‏ها بازاریابی شروع کرد. ویژگی‏های‏ مطلوب هر نام تجاری به شرح زیر است:

1) بیانگر مطلبی درباره کیفیت و امتیازات محصول باشد.

2) افراد آنها را به آسانی تلفظ کنند،بشناسند و به یاد آورند. نام‏های کوتاه‏تر مفیدتر است.مثلا:تاید.
3) نام متمایز و مشخص باشد مثلا:کداک،اکسان.
4) نام به آسانی به زبان بیگانه ترجمه کرد.بعنوان مثال شرکت‏ نفت استاندارد نیوجرسی پیش از اینکه 100 میلیون دلار خرج کند تا نام خود را به اکسان تغییر دهد.
5) باید بتوان آن را به ثبت رسانید و تحت حمایت قانونی قرار داد.
اگر نام تجاری چنان باشد که نام‏های تجاری موجود را تداعی‏ کند،نمی‏توان آن را به ثبت رسانید. همچنین نام تجاری که تنها چیزی‏ را شرح دهد،نمی‏توان تحت حمایت قانونی قرار داد. نام تجاری، پس از انتخاب باید تحت حمایت قانونی قرار گیرد.برخی از شرکت‏ها می‏کوشند نام تجاری خاص به وجودآورند که سرانجام‏ معرف محصول یا دسته‏ای از محصولات باشد.به هر حال،امکان‏ دارد موفقیت آنها،حقوقی را که شرکت از بابت این نام تجاری به‏ دست ‏آورده است، مورد تهدید قرار دهد. بسیاری از نام‏های تجاری‏ که مورد حمایت قانونی قرار گرفته‏اند،آسپرین، یویو و نام‏های دیگری که به عنوان تجاری به‏ کاربرده می‏شده‏اند،اینکه به صورتی درآمده‏اند که هر فروشنده‏ای می‏تواند از آنها استفاده‏ کند. (کاتلر و آرمستردانگ،1383،378-379)
در گزینش نام بایستی سیاست و روش‏ جا انداختن ارزش فرآورده را در نظر داشت.فرآورده‏ای که روش«بیشتر در برابر بیشتر»را برگزیده است،نام آن باید یادآور کیفیت برتر باشد.یا دست‏کم، چیزی با کیفیت پایین را به ذهن‏ شنونده نیاورد.نام‏ها به راستی مهم و متفاوتند شرکت‏ها در نامگذاری فرآورده خود به گونه‏های‏ گوناگونی روبرو هستند:می‏توان نام فردی،یا مکانی،یا کیفیتی،یا روشی در زندگی و یا نامی ساختگی مانند (اکسان،کداک) را برگزینند.
جنبه ‏های کیفی زیر در نام تجاری خوشایند هستند. (کاتلر، 1383،132-133)
1-باید چیزی در خصوص سودمندی فرآورده بیان کند.برای‏ مثال:زیباترین پتو،دقیق‏ترین ساعت.
2-کیفیت فرآورده را در قالب یک حرکت یا نظم،نشان دهد. مانند:خودرو مرغ آتشین.
3-تلفظ،شناخت و یادآوری نام آسان باشد.کوتاه بودن مؤثر است:تاید5،کرست‏6.
4-از واژه‏های دیگر متمایز باشد.برای مثال:موستانگ، کداک،اکسان.
5-نباید در دیگر زبان‏ها و فرهنگ‏ها معنای بد و ناجوری‏ داشته باشد.

 

روش های انتخاب یک نام تجاری 

انتخاب بهترین نام تجاری برای کالا وظیفه دشواری است و برای انتخاب آن باید کالا و مزایای آن، بازار هدف و خط مشی های بازاریابی مربوط به کالا را دقیقاً مورد بررسی قرار داد. چندین روش برای تعیین نام تجاری وجود دارد که با توجه به شرایط مختلف و منافع شرکت مورد استفاده قرار می گیرد. در این جا به چهار خط مشی اصلی که در انتخاب نام تجاری معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد، اشاره می شود:

۱- نام های تجاری منفرد: از این سیاست، شرکت پروکتر اند گمبل به خوبی ثبت برند - ثبت علامت تجاریاستفاده کرده، به طوری که محصولات مختلف خود را با نام های تجاری گوناگون نظیر تاید، کرست و… به بازار عرضه کرده است. در نتیجه هر محصول با نام تجاری خاص خود، با محصولات مشابه موجود در بازار به رقابت می پردازد.
۲- یک نام گروهی برای کالاها: نظیر شرکت آی.بی.ام (IBM)که برای تمامی محصولات تولیدی خود از نام تجاری آی.بی.ام استفاده می کند.
۳- اسامی گروهی جداگانه برای کالاها: به طور مثال، شرکت سیرز از این خط مشی تبعیت کرده است. به این معنا که این شرکت برای وسایل و ادوات نام کنمور، برای ابزارآلات نام کرافتزمن و برای تاسیسات خانگی نام هومارت را برگزیده است.
۴- تلفیقی از نام تجاری شرکت و اسامی کالاهای منفرد: شرکت کلاگ از این خط مشی استفاده کرده است و کورن فلیکس کلاگ، رایس کریسپیز کلاگ و رایزن بران کلاگ از آن جمله اند.


تعریف لوگو یا آرم تجاری
به طور کلی چهار نوع لوگو تعریف شده است که عبارتند از:
لوگوی تصویری، لوگوی متنی، لوگوی متنی – تصویری و لوگوی شعاری.
بر این اساس لوگوی تصویری به لوگویی اطلاق می شود که تنها از یک تصویر گرافیکی تشکیل شده باشد. برجسته ترین مثال این نوع لوگو، نشان المپیک است که از پنج حلقه رنگی درهم آمیخته به وجود آمده است. لوگوی متنی، لوگویی است که تنها از چند حرف شکل گرفته و در طراحی آن از هیچ تصویری استفاده نشده است. مثال بارز این نوع لوگو را می توان در لوگوی مایکروسافت دید. لوگوی متنی – تصویری که شاید متداول ترین لوگو در نزد شرکت ها باشد از ترکیب یک تصویر با یک نام تجاری حاصل شده است.
معمولاً با گذشت زمان هر دو بخش این نوع لوگو یادآور نام تجاری خواهد بود. نمونه بارز لوگوهای متنی – تصویری را می توان در نایک دید که به یک لوگوی ماندگار تبدیل شده است.
لوگوی شعاری نوع دیگری از لوگو است که در کنار تصویر یا نام تجاری، شعار سازمانی را نیز یادآوری می کند. یکی از نمونه های برجسته این نوع لوگو را می توان در لوگوی نوکیا با شعار «ارتباط با همدیگر» مشاهده کرد. به عقیده بسیاری از بزرگان کسب و کار، لوگو همان برند سازمانی است. آنها معتقدند هر چه شرکت ها در طراحی لوگوی خود از تعابیر روشنی برای ارتباط با مشتری و ثبت نام تجاری خود در ذهن او استفاده کنند، شانس بیشتری برای توفیق در بازارهای رقابتی امروز خواهند داشت.
فراموش نکنید هیچ لوگویی در ابتدا دارای اعتبار نبوده است و گذشت زمان تنها بر میزان اعتبار آن افزوده است البته به شرط آنکه نام تجاری در راستای رسیدن به رضایت اکثریت مشتریان گام برداشته باشد. اگر بگوییم لوگوها به میزان ارزش تجاری شان به شخصیت افراد شکل می دهند، چندان گزاف نگفته ایم، چرا که به ندرت می توان فردی را دید که تمایل به استفاده از محصولی بی نام و نشان را داشته باشد لذا بیشتر افراد به دنبال استفاده از محصولاتی هستند که ارزش نام تجاری و لوگوی آنها برای همگان شناخته شده باشد.


12 اصل اساسی برای طراحی نام تجاری

نام تجاری چیزی  است که شما باید برای طراحی آن از روز اول تمرکز کنید این کار بسیار آسان و مقرون به صرفه است هرچند این کار شاید در نگاه اول دشوار به نظر بیاید که شما چگونه آن را شروع کنید.

 

 ثبت برند - ثبت علامت تجاری


این ده راهنمایی  را برای ماندن در مسیر درست طراحی در ذهن خود نگه دارید تا  اطمینان حاصل شود  که شرکت شما از روز نخست بهترین خود را ارائه می دهد:
1)کلاسیک بمانید
کلاسیک به معنای خسته کننده و کسل آور نیست قطعا به معنی قدیمی و کهنه هم نیست. بیشتر به معنی اصیل بودن است. برای این کار  ازفونت های سنتی و رنگ های قدرتمند با ماندگاری بالا استفاده کنید و این امکان را به  برند بدهید که برای چندین دهه قابلیت دیده شدن را داشته باشد. هدف نیز همین است درست است؟
2) نام تجاری با شرکت تطابق داشته باشد
این امکان وجود داشته باشد تا هر کس بتواند با دیدن لوگو به ماهیت کسب و کار پی ببرد اجازه بدهید که طرح ماموریت و بیانیه ی کسب و کار شما را در لوگو نشان بدهد به طور مثال اگر کسب و کار شما  ترامپولین (از وسایل تمرینی ژیمناستیک) یا یک باشگاه ورزشی می باشد اطمینان حاصل کنید که این هیجان در لوگوی شما نشان داده می شود.
3)اطمینان حاصل کنید که با دیگر کسب و کار ها به اشتباه گرفته نشود
گاهی اوقات این اتفاق غیر عمدی است، و در واقع بعضی از شرکت ها با استفاده از لوگوی شرکت های دیگر سعی در طراحی لوگوی مخصوص به کسب وکار خود را می کنند با دریافت نظرات و پیشنهادات متعدد اطمینان حاصل کنید که نام تجاری شما با شرکت و یا کسب وکار دیگری اشتباه گرفته نشود.
4)اطمینان حاصل کنید که بر روی سیستم عامل های مختلف کار می کند
آیا  می خواهید نام تجاری و لوگوی شما  در گوشی های هوشمند، در تابلوهای تبلیغاتی و در روزنامه ها با کیفیت پایین چاپ شود و یا اجرا شود ؟ این مسئله نیاز به تجدید نظر در حجم لوگو دارد
5)از بیش از دو رنگ استفاده نکنید
رنگ های سیاه و سفید  را به حساب نمی آوریم، اما فراتر از آن ها تنها برای یک یا دو رنگ طراحی را مد نظر قرار دهید.
6)هر چه کمتر بهتر (بیشتر منظور را می رساند)
 برای انتخاب فونت، رنگ، تعداد واقعی خطوط و هر چیز دیگری این مسئله صدق می کند.  نگاهی به نام تجاری برخی از بزرگترین شرکت ها مانند مترو، استارباکس بیندازید. در واقع آنها با حداقل ها به رسمیت شناخته شدند و متمایز گشته اند.
7)به یاد داشته باشید نام و اسمی برای زندگی بر گزینید
یکی از چیزهای هیجان انگیز و در عین حال کسالت آوردر طراحی برند انتخاب اسمی در مورد شروع یک کسب و کار است . سخت نگیرید و سعی کنید نامی را انتخاب کنید که آسان تلفظ شود و راحت در ذهن بماند.
8)شعار را تحت هفت کلمه عنوان کنید
اگر شما از شعار به طور منظم در  معرفی نام تجاری خود  استفاده می کنید  باید به خاطر داشته باشید هر چه شعار کوچکتر و دارای کلمات کمتری باشد تاثیرش بیشتر خواهد بود  مانند مک دونالد، “من آن را دوست دارم،” “I’m loving it,”
9) مقدار زیادی از فضا را سفید بگذارید
فضای سفید فضای آزادی است که به چاپ می رسد، و همچنین اجازه می دهد تا نام تجاری شما بهتر و موثر تر بیان شود .لکه سیاه و / یا رنگ غیرجذاب این قابلیت را ندارد.
10) از خطوط تیز کمتر استفاده کنید
خطوط که برای نام تجاری انتخاب می شود تقریبا همیشه باید کمی نرم تر و صاف تر باشد. اگر شما با خطوط تیز و لبه بخواهید کار کنید، مانند “W” در WENDY می بنیید،  هم منسوخ شده، و هم ناخوشایند  و بیش از حد رسمی است.
11) تناژ رنگ گرم یا سرد را  با دقت انتخاب کنید
در هنگام انتخاب یک طرح  برای رنگ، قبل از انتخاب بین رنگ ها در نظر  داشته باشید چه نوع  حسی را به مخاطب خود می خواهید القا کنید حس هیجان و یا احساس آرامش؟  برای گرمی و خنکی از تن های مختلفی در طراحی می توانید استفاده کنید اما در انتخاب بسیار دقت کنید تا هارمونی وجود داشته باشد. 1% حروف در EBAY   در نور قهوه ای مایل به زرد، مشخص شدهاست . اگر از رنگ  فیروزه ای  می شد به نظر چگونه بود ؟ افتضاح! رنگ های اصلی در هر حرف، درخشان تر نشان داده می شود.
12) قسمتی  از “شما” در آن قرار گیرد
اگر  این شرکت شما است بنابراین، شما شایستگی این را دارید  که کمی در آن باشید. شاید شما به رنگ و یا چیز خاصی علاقه دارید می توانید از هر چیزی که به آن علاقه دارید الهام بگیرید و از آن استفاده کنید تا در نهایت نام تجاری منحصر به فرد خود را داشته باشید
مهمتر از همه، این  طراحی چهره ای از کسب و کار شما است و مطمئنم که نمی خواهید آن را به دست یک تازه وارد بدهید.

نوشته شده توسط مدیریت سایت در تاریخ پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴