موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

علامت تجاری و تقلب در عرضه کالا | موسسه پلکان

علامت تجاری
علامت تجاری و تقلب در عرضه کالا

 

علامت تجاری و تقلب در عرضه کالا 


تحت عنوان کلی "تقلب در عرضه کالا" گونه های بسیار زیاد و قابل ملاحظه ای از اعمال دیده می شود که در میان آن ها از موارد ساده تجارت متقلبانه – که در آن مثلا از صاحب یک تعمیرگاه، مارک خاصی از روغن درخواست می شود یا پزشکی داروی متعلق به سازنده خاصی را تجویز می نماید، ولی به مشتری مارک متفاوت و ارزان تری عرضه می گردد – تا مواردی که تقریبا بعنوان نقض علامت تجاری محسوب میگردد بچشم می خورد. امروزه موارد ساده اینگونه اعمال، بسیار نادر و کم شمار است؛ خرید و فروش های فوق الذکر، عادی نیست چرا که مشتریان بازهم انتظار دریافت چیزی را دارند که در بسته بندی خود سازنده نباشد. در غالب فروشگاه کالایی که ظاهرا دارای مارک داخلی بوده ولی بدون مارک عرضه میگردد فورا در معرض شک و تردید قرار میگیردو اکثر موارد تقلب در عرضه کالا، امروزه از این حیث نزدیک به موارد نقض علامت تجاری است که خوانده از نام آرم تجاری دیگر متعلق به خواهان بر روی کالایی استفاده نموده که اصل آن متعلق به خواهان نیست.

 

علامت تجاری-تقلب در عرضه کالا


امروزه به کرات موارد پیچیده تری نسبت به موارد یاد شده نسبت به موارد یاد شده یافت می شود؛ از قبیل سازنده ای که بر خلاف واقع ادعا می کند مارک او، همان علامتی است که در تلویزیون مورد تبلیغ قرار گرفته است. یا در مورد دیگری روش بعضی از سوپر مارکت های زنجیره ای بزرگ دیده می شود که 1997 تعدادی از دعاوی که در آنها مالک علامت، تلاش نموده بود تا مانع شباهت علامت دو کالا شود، بطور کلی در مراحل مقدماتی با شکست مواجه شده بود. دارندگان علامت، سعی در اثبات این امر نموده بودند که مردم باور کرده اند آنان کالا را برای سوپر مارکت ساخته اند؛ سوپر مارکت ها نیز گفته بودند از پوشش مشابه صرفا برای نشان دادن اینکه کالای آنان از همان جنس و نوع مشابه دارنده مارک اس استفاده نموده اند، ولی در آن زمان یکی از دعاوی مربوطه به تشکیل جلسه محاکمه کامل منجر گردید و خواهان نشان داد (صرفا، و با اندکی تحرک قابل قبول از طرف قاضی)که مردم باور کرده اند بیسکوییت شبیه مارک پنگوئن به نام پوفین توسط او و برای سوپر مارکت تولید شده بود. پس از آنک محاکمه، کالاهای "مشابه" در سوپر مارکت های انگلستان، کمیاب تر شده است. موارد عجیبی از تقلب در عرضه کالا نیز وجود دارد که با هیچ گروه عامی تناسب ندارد، ولی دادگاه معتقد است که نوعی عمل فریبکارانه در آنهاست که باید متوقف گردد. هرگاه تاجری به طرح نقشه برای انتفاع از کسب و پیشه متعلق به غیر بپردازد احتمالا و لااقل مورد مشکوکی اط تقلب در عرضه کالا مطرح خواهد گردید.

 

نوشته شده توسط دپارتمان ثبت اختراعات پلکان در تاریخ يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳