موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

ثبت علامت تجاری در مسیر ملی | موسسه پلکان

استعمال متقارن علائم تجاری

استقلال علائم تجاری

علائم تجاری مشهور
علائم جمعی
علامت تجاری
ثبت علامت تجاری در مسیر ملی

 

ثبت علامت تجاری در مسیر ملی


برای ثبت علامت تجاری و کسب حمایت بین المللی متقاضی ثبت علامت تجاری می تواند به اداره ملی ثبت علامت تجاری کشورهای مورد نظر مراجعه می کند و اظهارنامه ثبت علامت تجاری خود را به زبان آن کشورها تسلیم و با پرداخت هزینه های مربوط درخواست ثبت علامت تجاری را بنماید. روشن است اگر تعداد کشورهایی که متقاضی می خواهد در قالب این نظام علامت خود را به ثبت برساند زیاد باشند این مسیر را برای او دشوار، پیچیده و گران خواهد بود زیرا در این نظام اولا: متقاضی باید با توجه به موافقتنامه های دو جانبه یا عمل متقابل و ... واجد شرایط مقرره در قانون ملی کشورهای مورد نظر برای تسلیم اظهارنامه باشد. 
ثانیا: متقاضی باید مدارک و مستندات مربوط را به زبان کشورهای مورد نظر برای تسلیم اظهارنامه باشد. 
ثالثا: از طریق وکیل یا کارگزار نسبت به ثبت علامت در کشور های مورد نظر اقدام نماید. 
بدیهی است که با توجه به هزینه های ترجمه مدارک و مستندات و بویژه هزینه انتخاب وکیل و کارگزار در کشورهای مورد نظر  در صورتی که تعداد کشور ها زیاد باشد می تواند موجبات تحمیل هزینه های سنگین به صاحب علامت تجاری را فراهم کند. 
همچنین برای طی این مسیر چنانچه کشورهای مورد نظر عضو کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی باشند و متقاضی نیز به نحوی صلاحیت برخورداری از مزایای مقرره در کنوانسون یاد شده را داشته باشد در این فرض می تواند از حق تقدم و سایر مزایای کنوانسیون یاد شده تحت شرایطی استفاده کند. 
با توجه به مراتب فوق از آنجائیکه جمهوری اسلامی ایران در سال1337 عضویت در کنوانسیون پاریس را پذیرفته است بنابراین اتباع ایرانی و بطور کلی کسانی که در ایران بتوانند از مزایای کنوانسیون پاریس استفاده کنند، این حقوق و مزایا را خواهند داشت که در قالب نظام پاریس نسبت به ثبت علامت تجاری خود در کشور های دیگر عضو کنوانسیون فوق اقدام کنند. 
مقررات کنوانسیون پاریس را می توان به چهار گروه اصلی تقسیم کرد:
-    گروه اول از این مقررات شامل مقررات ماهوی می باشند که ضامن حق اساسی معروف به حق برخورداری از رفتار ملی در هر یک کشورهای عضو می باشد. 
-    گروه دوم از این مقررات، حق اساسی دیگری معروف به حق تقدم را ایجاد می کند. 
-    گروه سوم از این مقررات به تعریف تعدادی قواعد خاص در زمینه حقوق ماهوی می پردازد که هم شامل حقوقی است که موجد حق و مسئولیت می باشند و هم قواعدی را در برمی گیرد که کشورهای عضو را ملزم کرده یا مجاز می شمارند که با تبعیت از آن قواعد به قانون گذاری داخلی بپردازند. 
-    گروه چهارم از این مقررات به یک چارچوب حقوقی می پردازد که به منظور اجرای کنوانسیون برقرار شده است و شامل مواد نهایی کنوانسیون می باشد. 
با توجه به مراتب فوق در این قسمت از بحث به قواع اساسی کنوانسیون پاریس در خصوص مورد می پردازیم:


1-    اصل رفتار ملی

این اصل در مواد (1)(2) کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی پیش بینی شده است. رفتار ملی به این معناست که در مورد حمایت از مالکیت صنعتی از جمله علائم تجاری، هر کشور عضو کنوانسیون پاریس موظف است که همان امتیازاتی را که در مورد حمایت از مالکیت صنعتی به اتباع خود می دهد برای اتباع سایر کشورهای عضو معاهده نیز قائل شود. 
با توجه به تعریف فوق روشن است که قائده رفتار ملی یکی از قواعد زیر بنایی سیستم حمایت بین المللی ایجاد شده توسط کنوانسیون پاریس است. این قاعده تضمین می کند که اتباع بیگانه نه تنها مورد حمایت قرار گیرند بلکه هیچگونه تبعیضی علیه آنان اعمال نخواهد شد. بدون این قاعده غالبا کسب حمایت کافی از علائم تجاری و سایر موضوعات مالکیت صنعتی، در کشور خارجی بسیار دشوار و یا حتی غیر ممکن خواهد بود. 


2-    حق تقدم
3-    استعمال علائم تجاری
4-    استعمال متقارن علائم تجاری
5-    استقلال علائم تجاری
6-    علائم تجاری مشهور
7-    نشان های دولتی
8-    حمایت از علائم تجاری ثبت شده در یک کشور عضو اتحادیه در سایر کشورهای عضو اتحادیه

9-    ثبت به اسم نماینده بدون اجازه مالک 
10-    ماهیت کالاهایی که علائم تجاری برای آنها اعمال می شود
11-    علائم جمعی
12-    علائم تجاری نمایش داده شده در نمایشگاه های بین المللی 

 

منبع: کتاب حقوق علائم تجاری از دکتر سید حسن میر حسینی

 
نوشته شده توسط مدیریت سایت در تاریخ چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴