موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

انواع علائم تجاری | موسسه پلکان

علامت جمعی کدامند ؟

علائم گواهی کننده کدامند ؟

علائم مشهور کدامند ؟
علامت تجاری
انواع علائم تجاری

 

       انواع علائم تجاری

 

علامت خدماتی چیست ؟

علامت خدماتی از نظر ماهیت به علامت تجاری بسیار شباهت دارد. هر دو آنها علائم مشخص کننده هستند؛ علائم تجاری، کالاهای یک شخص را از کالاهای سایر اشخاص متمایز می­کنند در حالیکه علائم خدماتی همین کار را در خصوص خدمات انجام می­دهند. خدمات ممکن است به شکل­های مختلف باشند مانند خدمات مالی، بانکی، مسافرتی، تبلیغاتی یا تأمین مواد خوراکی و آشامیدنی. علائم خدماتی را طبق همان شرائط و مقررات مربوط به علائم تجاری می­توان ثبت، تمدید، ابطال، انتقال یا اجازه استفاده از آنها را به سایرین واگذار کرد.

 

علامت جمعی کدامند ؟

علائم جمعی بطور کلی به انجمن­ها یا تعاونی­هائی تعلق دارند که اعضاء آن می­توانند از علامت جمعی برای فروش محصولات خود استفاده کنند. انجمن مورد نظر عموما مجموعه­ای از ضوابط را برای استفاده از علامت جمعی مقرر می­کند (مانند موازین کیفی) و به شرکت­ها اجازه می­دهد، در صورتی که این موازین را رعایت کرده باشند از آن علامت استفاده کنند. علائم جمعی می­توانند روشی مؤثر برای فروش مشترک محصولات گروهی از بنگاه­ها و مؤسسات باشند که ممکن است شناسائی علائم انفرادی آنها توسط مصرف کنندگان و یا توزیع آن ها توسط توزیع کنندگان عمده دشوار باشد.

مثال: علامت جمعی Melinda توسط 5200 عضو تعاونی تولید کنندگان سیب در منطقه Valle di non  و Valle di sole در ایتالیا استفاده می­شود که کنسرسیوم ملیندا را در سال 1989 تأسیس کردند.

 

علائم گواهی کننده کدامند ؟

علائم گواهی کننده برای رعایت موازین مشخص ثبت می­شوند، ولی به عضویت در هیچ انجمن یا تعاونی محدود نیستند. هر شخصی که محصولات او موازین مقرر خاص را رعایت کرده باشد می­تواند از این علائم استفاده کند. در بسیاری از کشورها، تفاوت اصلی بین علائم جمعی و علائم گواهی کننده در این است که علائم جمعی فقط توسط گروه خاصی از بنگاه­ها و مؤسسات بکار می­روند مثلا اعضاء یک انجمن در حالیکه هر شخصی که موازین مقرر شده توسط مالک علامت گواهی کننده را رعایت کند می­تواند از آن استفاده کند.

یکی از الزامات مهم علائم گواهی کننده این است که مؤسسه یا بنگاهی که تقاضای ثبت را تسلیم می­کند صلاحیت گواهی کردن  محصولات مورد نظر را داشته باشد.

مثال: نشان Woolmark علامت (گواهی کننده) تجاری ثبت شده توسط شرکت وول مارک است. نشان Woolmark نماد تضمین کیفیت محصولاتی است که بر آنها الصاق می­شود و از صددرصد پشم نو تهیه شده­اند و تمام خصوصیات عملکردی که شرکت وول مارک مقرر کرده است را رعایت می­کنند. این نشان در بیش از 140 کشور ثبت شده است و اجازه بهره برداری از آن در 67 کشور به تولید کنندگانی داده شده است که قادر هستند موازین کیفی را رعایت کنند.

 

علائم مشهور کدامند ؟

علائم مشهور علائمی هستند که مقامات صلاحیت­دار کشوری که حمایت در آن جا در خواست شده است آن را مشهور تلقی می­کنند. علائم مشهور عموما از حمایت قوی­تری برخوردارند. برای مثال، علائم مشهور حتی اگر در قلمرو یک کشور ثبت نشده باشند (یا حتی استفاده نشده باشند) نیز حمایت می­شوند. بعلاوه، در حالیکه علائم بطور کلی در مقابل علائمی که بطور گمراه کننده­ای مشابه هستند تنها در صورتی حمایت می­شوند که برای کالاهای یکسان یا مشابه بکار روند، اگر برخی شرائط رعایت شوند، علائم مشهور در مقابل علائمی که بطور گمراه کننده­ای مشابه هستند و حتی برای محصولات غیر مشابه بکار می­روند نیز حمایت می­شوند. مقصود اصلی این حمایت مضاعف این است که از سوء استفاده شرکت­ها از شهرت علائم مشهور یا لطمه زدن به شهرت یا سر قفلی آنها جلوگیری شود.

مثال: فرض کنید WONDERCOLA علامت مشهور برای نوشیدنی­های غیر الکلی است. شرکت WONDERCOLA در کشورهائی که علائم مشهور از حمایت مضاعف برخوردار هستند و این علامت برای نوشیدنی­های غیر الکلی در آن کشورها معروف است بطور خودکار از حمایت لازم برخوردار خواهد شد. این حمایت برای کالاها و خدمات غیر مرتبط نیز وجود دارد. یعنی اگر شرکت دیگری تصمیم بگیرد محصولات دیگری از تی شرت گرفته تا عینک آفتابی را با علامت WONDERCOLA عرضه کند باید اجازه شرکت wondercola Inc را کسب کند یا بدلیل نقض حقوق علائم تجاری خطر مورد شکایت قرار گرفتن را به جان بخرد.

نوشته شده توسط دپارتمان ثبت اختراعات پلکان در تاریخ يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲