موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

فرانشیز | موسسه پلکان

علامت تجاری
فرانشیز
امروز سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶


 فرانشیز

فرانشیز قراردادیست که بر اساس آن یک طرف (فرانشیز دهنده) به طرف دیگر (فرانشیزگیرنده) حق استفاده از مارک تجاری خود و همچنین فرآیندها و نظام کسب و کار خود را برای تولید و فروش کالا یا خدمات طبق مشخصات معینی می دهد. فرانشیز گیرنده معمولا یک پرداخت اولیه حق فرانشیز را به همراه درصدی از درآمد حاصل از فروش می پردازد و از موارد زیر بهره مند می شود:

-          استفاده بیدرنگ از یک نام تجاری شناخته شده

-          ارائه محصولات یا خدمات از قبل شناخته شده

-          دکور و طراحی ساختمان استاندارد

-          خدمات آموزشی کارکنان

-          کمک ها و حمایت های جاری به منظور ارتقاء محصولات (خدمات)

برای فرانشیز دهنده، فرانشیز یک جایگزین برای ایجاد فروشگاهای زنجیره ای به منظور توزیع کالا و خودداری از سرمایه گذاری است. موفقیت فرانشیزدهنده  و فرانشیزگیرنده به یکدیگر وابسته است. بجز آمریکا و چین  که برای فرانشیز قانون دارند در سایر کشورها فرانشیز وجود دارد اما نظارت جدی بر آن وجود ندارد، جایی که قانون برای فرانشیز وجود ندارد، به عنوان سیستم توزیع در نظر گرفته می شود و قوانین مرتبط با آن اعمال می شود.

 

فرانشیز

 

کسب وکارهائی قابلیت فرانشیز شدن دارند که از ویژگی های زیر برخوردار باشند:

-          کسب و کارهای با سابقه سود آوری خوب

-          کسب و کارهای با قابلیت تکرار سریع

آنگونه که در خرده فروشی تجربه شده، فرانشیز به فرانشیز گیرنده مزیت شروع کسب و کار را بر اساس یک مارک تجاری شناخته شده می دهد. آمریکا پیشرو نوآوری در زمینه فرانشیز است، موقعیتی که از دهه 1930، هنگامی که رستوران های غذای آماده ایجاد شدند، شکل گرفت و فرانشیزهای متوسط و همچنین بزرگ در زمینه هائی مانند رستوران، پمپ بنزین، بیمارستان و ... که به سرمایه گذاری قابل ملاحظه اینیاز دارند، بوجود آمدند.

دو نحوه پرداخت به یک فرانشیزدهنده عبارت اند از پرداخت رویالتی برای مارک تجاری و پرداخت برای خدمات آموزشی مشاوره ای که به فرانشیزگیرنده داده می شود. هر دو مبلغ می تواند تلفیق شده و به یک هزینه مدیریتی واحد تبدیل شوند. فرانشیز معمولا برای یک دوره زمانی مشخص و برای یک منطقه یا محدوده معین می باشد. موافقت نامه های فرانشیز معمولا از 5 تا 30 سال با حق فسخ قبل از اختتام دوره منعقد می شود. یک فرانشیز فقط یک سرمایه گذاری موقت در کسب و کار شامل اجارهیک موقعیت (فرصت است) و نه خرید یک کسب و کار باهدف مالکیت آن، فرانشیز به علت محدودیت شرایط مجوز، جزو دارائیهای مصرف نشدنی محسوب می شود. فرانشیز می تواند انحصاری و غیر انحصاری باشد.

حق فرانشیز معمولا بر اساس درآمد ناخالص فروش محاسبه می شود و نه بر مبنای سود محقق شده. عموما خدمات و پشتیبان های مختلف ملموس و غیر ملموس مانند تبلیغات و یا آموزش های ملی و بین المللی و سایر خدمات پشتیبانی توسط فرانشیز دهنده به فرانشیز گیرنده ارائه می شود. طبق آمار اتحادیه بین المللی فرانشیز حدود 4 درصد فرانشیزها در آمریکا هستند. پس از آکه برند به خوبی طراحی و به صورت موفقیت آمیزی به اجرا درآمد، فرانشیز دهنده قادر به فروش فرانشیز و گسترش سریع آن در سطح ملی و بین المللی است.

نوشته شده توسط دپارتمان ثبت اختراعات پلکان در تاریخ سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳