موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

معیارهای انتخاب برند | موسسه پلکان

نام برند

برند

برند
برند
علامت تجاری
معیارهای انتخاب برند

 

معیارهای انتخاب برند


به طور کلی شش معیار اصلی برای انتخاب بهترین برند وجود دارد:

1-    قابلیت به خاطر سپاری برند
2-    میزان معناداری برند
3-    میزان محبوبیت برند
4-    قابلیت انتقال برند
5-    قابلیت انطباق برند
6-    قابلیت حفاظت برند

سه معیار اول در زمره استراتژی های تهاجمی در بازاریابی قرار دارند و به ایجاد ارزش افزوده‌ی برند منتهی می‌شوند. با وجود این، سه معیار در ارتقا و حفظ ارزش ویژه‌ی برند در مواجهه با فرصت ها و محدودیت های مختلف، نقش تدافعی بازی می‌کنند. اکنون به معرفی هر یک از این معیارها می پردازیم.

ثبت برند -  برند


1-    قابلیت به خاطر سپاری برند

یکی از شرایط لازم برای ایجاد ارزش ویژه برند، دستیابی به سطح بالای آگاهی از برند در ذهن مشتری ها است.  آن دسته از عناصر برند که بتوانند در دستیابی به این هدف یاریگر باشند، عناصری هستند که به سادگی به خاطر سپرده می‌شوند و جلب توجه می کنند و به همین دلیل یادآوری و شناسایی برند در شرایط خرید و مصرف را تسهیل می‌کنند. به عنوان مثال، یک برند متخصص سیلندرهای گاز پروپان که Blue Rhino (کرگردن آبی) نام گذاری شده و برای آن از طرح یک کرگردن آبی رنگ که از دهانش شعله‌های زرد رنگ آتش خارج می‌شود، استفاده شده است، می‌تواند به سادگی در ذهن مشتری‌ها جای گرفته و به خاطر سپرده شود. 

 

2-    میزان معناداری

هر یک از عناصر برند، معانی و مفاهیم مختلفی را در بر دارند. برندها می توانند بر اساس نام افراد، مکان‌ها، حیوانات، پرنده‌ها یا سایر اشیاء و موجودیت‌ها نام گذاری شوند. دو معیار مهم در این بحث، شیوه‌ی انتقال موارد زیر توسط عناصر برند است: 

اطلاعات کلی درباره ماهیت رده ی محصول 
اطلاعات خاص در زمینه‌ی ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فرد برند

از میان دو مورد ذکر شده فوق، نخستین بعد یکی از شاخص های مهم و تاثیر گذار بر آگاهی و برجستگی برند است. مورد دوم نیز در زمینه‌ی ایجاد تصویر ذهنی از برند و جایگاه‌سازی آن تاثیر بسزایی دارد. 


3-    میزان محبوبیت 

فارغ از قابلیت به خاطرسپاری و میزان معناداری یک برند، این نکته مهم است که آیا مصرف کنندگان عناصر جذاب را به لحاظ زیبا شناسی برند مورد علاقه‌ی خود می دانند؟ آیا این عناصر به لحاظ تصویری، کلامی و سایر موارد محبوب هستند؟ هر یک از عناصر برند (حتی اگر به صورت مستقیم با محصول مرتبط نباشند) می‌توانند از جذابیت‌های ظاهری برای مشتری‌ها برخوردار باشند. 
یک مجموعه‌ی به یاد ماندنی، معنادار و محبوب از عناصر برند، مزیت‌های بسیاری را برای سازمان ایجاد می‌کند؛ زیرا مشتری‌ها اغلب به بررسی اطلاعات جزئی در زمینه محصول نمی‌پردازند و بخش زیادی از تصمیم گیری‌ها و انتخاب‌های آن تحت تاثیر عناصر ظاهری برند قرار می‌گیرند. استفاده از عناصر تشریحی (ویژگی های محصول) و عناصر ترغیبی (متقاعد کننده برای خرید) بار مسئولیت ارتباطات سازمان را کاهش می‌دهد و میزان آگاهی از برند در جامعه را افزایش داده و میان تداعیات ذهنی و ارزش ویژه‌ی برند ارتباط ایجاد میکند- به ویژه زمانی که تداعیات مرتبط با محصول، در ذهن مصرف کننده هنوز شکل نگرفته یا کم رنگ است. در اغلب موارد هر قدر مزایای احتمالی محصول نامحسوس تر باشد، استفاده از خلاقیت ها در انتخاب
نام برند و سایر عناصر برند نقش چشم گیرت و پر رنگ تری را انتخاب می کند. 

 

نوشته شده توسط مدیریت سایت در تاریخ شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴