موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

علامت تجاری و تئوری اطلاعات | موسسه پلکان

علامت تجاری

علامت تجاری

علائم تجاری
علامت تجاری
علامت تجاری
علامت تجاری و تئوری اطلاعات

 

علامت تجاری و تئوری اطلاعات 


چرا باید از علامت تجاری حمایت کرد؟ این موضوع در مقایسه با اختراع، کپی رایت و طرح های صنعتی کمتر پرداخته شده و در واقع به آن توجه کمتری شده است. علیرغم مراتب فوق، برای توجیه حمایت حقوقی از علامت تجاری توسط دانشمندان تئوری های مختلفی ارائه شده است که در این قسمت و به منظور فتحِ باب به ذکر خلاصه ای از این تئوری ها می پردازیم:

 

ثبت علامت تجاری - ثبت برند


1-    خلاقیت و نوآوری در علامت تجاری 

2-    تئوری اطلاعات در علامت تجاری

یکی از تئوری هایی که برای توجیه حمایت حقوقی از علائم تجاری بکار رفته است تئوری اطلاعات است بدین توضیح که علائم تجاری در واقع به نفع جامعه هستند زیرا این علائم اطلاعات مشتری را راجع به کالا و خدمات افزایش و موجب رونق بازار کالا خواهد بود. 
برای اینکه مشتریان بتوانند کالاهای مورد دلخواه خود را بخرند علائم تجاری راه کوتاهی برای عرضه و ارائه اطلاعاتی است که مشتریان برای انتخاب کالای دلخواه خود نیاز دارند و در واقع
علامت تجاری باعث می شود که دیگران نتوانند کالای خود را به جای کالای صاحب علامت معرفی کنند، و این امر باعث می شود که هزینه خرید مشتری کاهش و تصمیم گیری وی برای خرید کالای دلخواه جدی باشد چون مشتری در کوتاهترین زمان ممکن مطمئن می شود که کالای انتخابی همان کالای مورد نظر وی است و با کالای دیگر که علاقه ای به انتخاب و خرید آن ندارد متفاوت است. 
اطلاعاتی که علامت تجاری به مشتریان عرضا و ارائه می دهد در واقع از یک سو مشتری و خریدار را به کالاهای دلخواه و مورد علاقه‌ای که قبلا تجربه کرده است و به کیفیت آن آگاهی و اطمینان داشته است می رساند و از سوی دیگر صاحبان علائم اعم از از اشخاص حقوقی و حقیقی را به تشویق به سرمایه گذاری بیشتر برای جلب و جذب مشتری می نماید. 


3-    معیارهای اخلاقی در حمایت از علامت تجاری

منبع: کتاب حقوق علائم تجاری از دکتر سید حسن میر حسینی

 

 

نوشته شده توسط مدیریت سایت در تاریخ شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴