موسسه پلکان | کلینیک تخصصی مالکیت فکری(ثبت اختراع وبرند)

تفاوت نام تجاری و برند | موسسه پلکان

علامت تجاری
تفاوت نام تجاری و برند

 

تفاوت برند و نام تجاری


یکی از مشکلات اساسی و اشتباهات رایج در ایران و اکثر کشورها عدم تفاوت میان برند ونام تجاری(علامت تجاری، مارک) است. واژه های برند و نام تجاری از پر کاربرد ترین واژه ها در حوزه بازاریابی هستند اما دیده شده است که در بسیاری از موارد به جای یکدیگر به کار می روند. اما باید توجه داشت که نام تجاری و برند دارای معانی متفاوتی هستند و به کار بردن آن به جای یکدیگر نادرست است.

 

علامت تجاری-نام تجاری-برند

 

در خصوص نام تجاری باید گفت که نام های تجاری نام‌های بازرگانی، اسامی شرکتی، نام برند، یک طرح و... در حوزه یک کسب و کار خاص هستند که شرکت تحت آن عنوان فعالیت میکند. به عبارتی نشانه ای است که کالا و خدمات یک موسسه یا تولید کننده را از کالا و خدمات هم صنفان و رقبا متمایز و جدا می سازد به عبارتی محصولات صاحب نام را از محصولات دیگران متمایز و مصرف کننده را از خرید محصولات اشتباهی باز داشته و معرف کیفیت ثابت کالا دارای علامت نیز خواهد بود . با ثبت نام تجاری در اداره مالکیت صنعتی، قانون از نام تجاری در برابر استفاده دیگران حمایت میکند. برای مثال باباجون یک نام  تجاری است که توسط شرکت شهر بابانا به ثبت رسیده است و قانون از آن در برابر سو استفاده غیر مجاز افراد دیگر حمایت میکند. 

اما انجمن بازاریابی آمریکا برند به صورت زیر تعریف میکند:
برند یعنی یک نام، عبارت، نشانه یا علامت یا ترکیبی از اینها که با هدف متمایز کردن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده یا برای ایجاد تمایز میان کالا و خدمت یک فروشنده با کالا و خدمات سایر فروشندگان به کار گرفته شود. اما مسئله اینجا است که «برند» صرفا یک نام یا نماد نیست بلکه عناصر دیگری چون تجربه‌ها، شنیده‌ها، روایات و خاطره‌های ذهن افراد، ویژگی‌های خاص افراد مصرف کننده از آن و حتی موقعیت مکانی مراکز فروش یا ارائه محصولات و قیمت آن‌ها هم در این مجموعه در هم تنیده شده و همه آنها با هم مفهوم «برند» را بوجود آورده‌اند.


اما تفاوت نام تجاری و برند در چیست؟

درباره تفاوت نام تجاری و برند باید بگویم علامت تجاری صرفا تنها یک نام، تصویر، طرح و...است بدون هیچ حس، وعده، تداعیات و مفهوم دیگری. اما برند نام یا نمادی است که سازمان آن را با هدف ارزش آفرینی برای محصولات خود مورد استفاده قرار می‌دهد و مفاهیم وسیع تری را در حوزه مارکتینگ و برندسازی دارد  و اینکه پس از ثبت علامت تجاری،  نام، طرح، لوگو و... چه وعده‌ای به مصرف کنندگانش می‌دهد، چه تداعیاتی در ذهن آن ثبت می‌کند و... آن را وارد حوزه برند شدن و برند بودن می‌کند.

 

نوشته شده توسط مدیریت سایت در تاریخ يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴